Gröna siffror i årets äldreundersökning
Hårt jobb ger utdelning när resultatet från årets äldreundersökning presenteras. Äldreomsorgen i Västerviks kommun levererar förbättrade siffror på nästintill alla fronter!
Frågor om vad de äldre tycker om äldreomsorgen besvarades i den årligt återkommande enkätundersökningen som genomförs av Socialstyrelsen.
I jämförelse med riket, som behåller ungefär samma siffror som föregående år, så har vår kommunala äldreomsorg steppat upp på de flesta fronterna… Och i många fall ganska rejält!
Den sammantagna förbättringen gäller för såväl hemtjänst som särskilt boende.
För att undersöka framgångsreceptet så har vi gjort nedslag inom två av kommunens verksamheter; Sundsgården i Hjorted och Rosavilla i centrala Västervik.
Sundsgården har knäckt koden
På Sundsgården har medarbetarna knäckt koden för vad som är ett trivsamt äldreboende. Det märks i samma stund som man kliver innanför dörrarna…
Några boende umgås runt ett bord i lunchrummet, en annan sitter invirad i en varm filt i tv-soffan och andra är fortfarande kvar i sina lägenheter för att göra sig redo för dagen.
Sundsgården har varit en bra plats för såväl medarbetare som de boende så länge jag kan minnas, säger enhetschefen Caroline Petersson.
Det är tre år sedan Caroline tog sig an uppdraget som enhetschef för Sundsgården och Nynäsgården. Innan hon klev in i ledarrollen arbetade hon som undersköterska på samma plats.
Här finns arbetssättet IBIC, Individens behov i centrum, alltid nära tillhands. I grund och botten innebär det att medarbetarna anpassar sig efter de boende, och inte tvärtom.
Den som exempelvis vill sova längre får sova längre, och den som vill äta i sin lägenhet får äta i sin lägenhet, säger Caroline.
Någon som kan gå i god för att Sundsgården är en trivsam plats att leva på är Lena Jonsson som bott där sedan förra sommaren.
Att Lena fick en plats på just Sundsgården är inte en slump. Hennes dotter Birgitta Holmberg som arbetat inom äldreomsorgen i över 25 år uppger att Sundsgården var enda alternativet.
Jag hade inte gett mig… Mina föräldrar skulle bo på Sundsgården. Punkt. Det har jag alltid tänkt, säger Birgitta.
Och bra blev det. Mamma Lena stortrivs i sin lilla etta längst bort i korridoren.
Personalen är beundransvärt tålmodiga. Här får jag vara glad när jag är glad, ledsen om jag är ledsen och arg när känslorna svallar över, säger Lena.
Sedan är det också alla tokigheter som gör att jag trivs så bra, vi har roligt tillsammans.
Trots att Lena inte kan prata för samtliga boenden så talar siffrorna sitt tydliga språk.
Som ett exempel; Sundsgården får 100% positiva svar på en särskilt viktig fråga som handlar om de boendes sammantagna nöjdhet, säger Caroline.
Rekordbra siffror på Rosavilla
Nästa goda exempel hittar vi utmed Allén i centrala Västervik, närmare bestämt på Rosavilla.
När vi ringer upp enhetschefen Jan Borchert för att boka vår intervju så tror han knappt det är sant:
100% positiva svar på två av de viktigare frågorna om bemötande och trygghet? Kan det verkligen stämma, undrar Jan.
JA Jan! Det kan det, och det är du och dina kollegor som är svaret på hur!
Att han ifrågasätter resultatet beror inte på tvivel gentemot sin egen personal, han vet hur hårt de arbetar för att erbjuda de äldre en värdig omsorg varje dag… Det bottnar i stället i lättnad och glädje över att år av förbättringsarbete äntligen har fått önskad effekt.
Arbetsgruppen har genomfört flertalet insatser för att lyfta Rosavilla till nästa nivå.
Genom effektiva teamträffar, samarbetsövningar och en vilja till problemlösning har vi klättrat upp till att bli ett av kommunens mest trivsamma äldreboenden och en av de bästa hemtjänstgrupperna, säger Jan.
Det har inte gått från en dag till en annan, men det är helt klart medarbetarna som förtjänar äran.
Jan hinner knappast avsluta meningen innan kollegorna fyller i med att det goda resultatet minsann kommer ur ett tillsammansarbete där han som enhetschef också spelat en viktig roll.
Utöver att våra omsorgstagare verkar vara nöjdare än någonsin så får vi medarbetare också så mycket tillbaka från dem. Lovorden är verkligen ett givande och tagande, säger undersköterskan Britt-Marie Svensson.
Efter sådana här prestationer återstår frågan; Hur ska teamet jobba vidare härifrån? Det enkla svaret är att förväntningar är till för att uppfyllas så utvecklingsarbetet fortsätter framåt, enligt Rosavilla-gänget.
Kommentar från ledningen
Enkätundersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” har två syften; dels att ge äldre personer möjlighet att ge synpunkter på hur de uppfattar äldreomsorgen. Det andra syftet är att ansvariga i kommuner och verksamheter ska få ett underlag som de kan använda för att utveckla äldreomsorgen utifrån de äldre personernas perspektiv.
Redan 2023 påbörjades ett gemensamt analysarbete av resultatet. Det kommer vi fortsätta med under slutet av 2024. Vi analyserar områdesvis, enhetsvis och även gemensamt, säger Karin Holmgren, äldreomsorgschef i Västerviks kommun.
Med det här upplägget kan vi genom hög delaktighet sprida positiva exempel mellan våra enheter, och även arbeta med de förbättringsåtgärder som krävs på alla nivåer.
Hur kan vi bli ännu bättre?
En fråga där vi presterar något sämre jämfört med tidigare år handlar om måltidernas sociala betydelse. Det har varit ett av våra förbättringsområden som vi inte riktigt har lyckats med. På vissa enheter har andelen positiva svar ökat och på vissa enheter har det sjunkit. Vi behöver analysera och ha dialoger med berörda för att ”skruva” och förbättra upplevelsen, säger Karin.
Vad tänker du om resultatet?
Det känns roligt att få vara en del av en god äldreomsorg och att våra insatser gör skillnad i vardagen för de som behöver dem, avslutar Karin.