Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Telia Sonera stänger 32 telestationer i kommunen

2016-03-03, Arkiverad nyhet

Telia Sonera AB meddelade i veckan att de planerar att stänga 32 telestationer i Västerviks kommun. Stängningen ska ske den 31 maj 2017. Idag så levererar dessa stationer tjänster via kopparnätet till runt 1200 kunder i vår kommun. Dessa hushåll och företag finns främst på landsbygden och våra mindre byar.

 Kunderna hänvisas till att använda sig av mobil- eller fiberbaserad teknik. Fibernätet kommer inte vara utbyggt på alla platser till juni 2017 vilket leder till att de flesta kommer ha mobilnätet som ersättning.

 Genom den Täckningsundersökning som gjords under 2014 och 2015 så vet vi att:

  • det finns områden i kommunen där mobilnätet inte fungerar.
  • det är inte säkert att det är Telias egna mobilnätet som är det bästa på landsbygden.

 Telia säger i sitt brev att det bästa alternativet inte behöver vara deras egna mobiltjänster. De säger även att de ska hjälpa kunder att hitta den bästa lösningen.

 Från Västerviks kommun har vi redan tagit kontakt med Telia för att bjuda in dem till ett möte. Syftet är att

  • få reda på vilka analyser som är gjorda för att bedöma effekterna av förändringen.
  • få reda på hur de kommer informera de som berörs.
  • få reda på hur de agerar i områden och vid fastigheter där mobiltäckningen inte är ett alternativ idag.
  • få reda på var de planerar att bygga ut mobilnätet.
  • dela med oss av vår kunskap om vilka utmaningar som finns, bland annat i form av kapacitetsbrist under högsäsong.

Kommer du att påverkas?

Bland ”relaterade dokument” hittar du en karta som visar vilka stationer som kommer stängas. Där kan du se om du bor i närheten. Du hittar även det brev som Telia skickat där de kortfattat beskriver hur de kommer arbeta.

Under relaterade länkar kommer du till Post och Telestyrelsens sida. De har bra information om vad du som konsument kan kräva och hur förändringarna brukar gå till.

 Du kan även självklart ringa kundtjänst på Telia med dina frågor.  

 

 

Sidan senast granskad den 3 mars 2016