iPad
Kvittera ut
Du kvitterar ut din låne-ipad i kommunhusets reception. Du behöver signera ett användaravtal. Avtalet signerar du med Mobilt BankID.
Lösenkod och platstjänster
En kommunipad ska vara låst med en 6-siffrig lösenkod. Den ska också tillåta Platstjänster.
Apple-id och ladda ner appar
Kommun-ipads är utrustade med den programvara som behövs för att komma åt de system Västerviks kommun tillhandahåller (bland annat e-post, möteshandlingar, distansmöten). Det finns även fler appar att ladda ner via Apps@Work, kommunens egen appbutik.
Det är tillåtet att logga in med ett privat apple-id för att installera andra program (appar).
Wifi och mobilt bredband
Kommunipads kopplar automatiskt upp sig mot kommunens wifi, där det finns tillgängligt. Till exempel i kommunhuset och kommunens lokaler på Lunnargatan.
Du kan även koppla upp låneipaden mot ett annat wifi. Till exempel ett hemmawifi. En ipad kan även kopplas upp mot din mobil med internetdelning.
Har du som förtroendevald behov av att komma åt internet även på platser som saknar wifi eller om du inte har möjlighet att koppla upp med din mobil finns möjligheten att låna ett mobilt bredband.
Borttappad ipad
Anmäl till kansliet omedelbart om du tappar bort din ipad. Vi kan automatiskt spärra den och det mobila bredbandet. Det går även att spåra ipaden.
Återlämna ipad
När ditt uppdrag som förtroendevald är slut ska du återlämna din ipad. Det gör du i kommunhusets reception. Du får också en kopia på ditt användaravtal med en signering om att du återlämnat den.
Kom ihåg att spara eventuellt privat material du har på din ipad.
Har du loggat in med ett apple-id är det viktigt att du loggar ut från det innan du lämnar tillbaka din ipad.
Din återlämnade ipad kommer systemåterställas, allt innehåll raderas från ipaden och kan inte återskapas i efterhand.