Upphävande del av förslag till avstyckningsplan för Västerviks Tändsticksfrabrik

Antagande

Kommunstyrelsen har den 24 maj 2022 beslutat att upphäva del av förslag till avstyckningsplan för Västerviks Tändsticksfabrik, tillhöriga stadsfrågor nr 187, nr 187A m.fl. inom Västerviks stad.

Syfte

Syftet med förslaget är att upphäva avstyckningsplan 08-VVK-554 och möjliggöra för att kunna inrätta ett naturreservat för Tändsticksberget.

Område

Avstyckningsplanen är belägen vid Tändstickan, ca 1 km från Västerviks stadskärna.

Planförfarande

Planprocessen handläggs med standardförfarande enligt kap. 5 Plan- och Bygglagen (2010:900).

Överensstämmelse med översiktsplan

Översiktsplanen (2014) pekar ut att det finns höga naturvärden i området.

Mål som anges är:
Den fysiska planeringen i Västerviks kommun möjliggör en rik variation av naturtyper och biotoper med en mångfald av växt- och djurarter.

I dokumentet har kommunen gjort ställningstagande så som:
• Naturvärden beaktas i all planering med kommunens naturvårdsprogram som underlag.
• Förutsättningar för biologisk mångfald utvecklas och förbättras. Genom att bevara en stor andel gröna ytor med naturlig vegetation, inklusive våtmarker och skogsvegetation gynnas en naturlig ekosystemdynamik.
• Skogliga nyckelbiotoper, värdefulla ängs och betesmarker och jätteträd har högsta prioritet för bevarande.

Tid för att lämna synpunkter

För att kunna överklaga beslutet måste du senast under granskningstiden lämnat skriftliga synpunkter som inte blivit tillgodosedda. Eventuella överklaganden ska lämnas till kommunen senast den 16 juni 2022. Inkommer inga överklaganden inom denna tid får planen laga kraft och blir en juridisk handling.

Observera att skrivelsen ska lämnas/skickas till:

Västerviks kommun, Kommunstyrelsen

Fabriksgatan 21

593 80 Västervik

Planhandlingar

Kontakt

För frågor, kontakta Gabriel Helgesson, planarkitekt gabriel.helgesson@vastervik.se

Sidan senast granskad den 30 maj 2022