Pressmeddelande: Arbete pågår i Gränsö naturreservat

2015-12-08

Västerviks kommun har påbörjat röjningsarbeten i hagmarkerna mellan Gränsö kanal och Gränsö slott. Syftet är att gynna ekskogen genom att, i första hand, gallra bort uppväxande gran. Arbetet har påbörjats och kommer att pågå under vintern 2015-16. I röjningen kommer både skogsmaskiner och personal finnas i hagarna. Det virke som skapas kommer att lastas ut via parkeringen vid Bondbackens badplats.

- Under vintern kommer också en yta norr om de befintliga hagarna att stängslas in och två färister byggas i vägen. Tanken är att den ytan ska öppnas mot hagmarken och betas under 2016, säger Lars Kåremyr, kommunekolog på Miljö- och byggnadskontoret, som fortsätter:

- De här arbetena kommer inte påverka Gränsöleden mellan Kanalområdet och Bondbacken. Leden kommer vara tillgänglig för vandring under hela vintern.

- Båda åtgärderna är en del i kommunens pågående översyn av skötselplanen för Gränsö naturreservat, fortsätter Lars Kåremyr.

- Översynen kommer också leda till fler åtgärder för att förbättra naturreservatet, bland annat kommer en ny toalett och en ramp för rullstolsburna att byggas vid Sandvikens badplats, avslutar kommunekolog Lars Kåremyr.

Se karta med området som berörs markerat här:

Ladda ner kartan i tryckbar storlek, högerklicka på länken (jpg 700 kB)

För mer information, kontakta

Lars Kåremyr