Pressmeddelande: Västervik och sex andra kommuner utvecklar e-tjänster tillsammans

2015-11-24

Kommunerna Norrköping, Söderköping, Mjölby, Finspång, Vadstena, Västervik och Valdemarsvik har ingått ett avtal om att driva arbetet med digitalisering och utveckling av e-tjänster gemensamt.

Cesam Öst är ett resultat av en regional digital agenda för att nå en ökad samverkan inom det digitala området. Detta samarbete innebär att kommunerna kommer att ha gemensam utveckling och drift av e-tjänster.

Med gemensam kraft blir de starkare i att driva utveckling och ställa krav på leverantörer. Målet är både en ökad service till kommuninvånaren och att effektivisera och utveckla de interna arbetssätten.

Fokus för digitaliseringen har under en lång tid varit att digitalisera blanketter, något Cesam Öst vill lämna bakom sig till förmån för verksamhetsutveckling och smarta e-tjänster som motsvarar medborgarnas förväntningar.

Vi kommer att arbeta mer aktivt med helheten för att erbjuda kommuninvånarna digitala tjänster som underlättar vardagen, säger Torbjörn Ekholm IT-strateg på Norrköpings kommun.

Arbetet leds av en Regional Utvecklingsledare placerad i Norrköping på det gemensamma e-kontoret.

På bilden ses representanter för sex av de sju kommunerna, från vänster; Anneli Lindblom, IT-chef Söderköping – Anders Björlin, kommundirektör Västervik – Monika Hallberg, kommunchef Valdemarsvik – Dag Segrell, kommunchef Mjölby – Åsa Byman Falk, kommundirektör Norrköping – Anders Axelsson, kommundirektör Finspång.

Högupplöst pressbild, motiv som ovan, för fri publicering: Högerklicka + spara som (jpg 6MB)

För mer information, vänligen kontakta:

Henrietta Hurtig

tf Regional Utvecklingsledare