Pressmeddelande: Västerviks elever och skolor på plats 56 av 290 i Lärarförbundets rankning av landets bästa skolkommuner

2015-10-13

När Lärarförbundet idag presenterar sin årliga rankning av Sveriges bästa skolkommuner har Västervik gått tillbaka från plats 54 till plats 56, men på flera områden har Västerviks kommuns skolor förbättrat sin delranking. Framför allt har kategorierna som har med eleverna i Västerviks kommuns skolors måluppfyllelse förbättrats.

Meritvärde (position 56) och andel godkända (60) årskurs 9, samt andel elever som slutfört gymnasiet inom fyra år (99) är alla kategorier som håller Västerviks kommuns skolor kvar på en hög nivå bland Sveriges 290 kommuner. Just den sistnämnda kategorin har klättrat hela 110 positioner sedan 2012. Andel barn i förskolan är en annan framgångsfaktor i Västerviks rankning, med plats 36 på listan. Andelen utbildade lärare har ökat jämfört med övriga kommuner under perioden 2012-15, från plats 172 till plats 89.

Det område som bidragit mest till att ge negativ rankning åt Västerviks kommuns skolor är kategorin resurser. Där har kommunens rankning minskat från plats 54 år 2012 till plats 178 2015. Senaste året är förändringen indikerar en relativ sänkning av resurserna för skolorna i jämförelse med andra kommuner med 49 positioner.

Även lärartätheten har minskat i förhållande till övriga kommuner under åren 2012-15, kommunens skolors position har sjunkit från plats 14 till 80 av landets 290 kommuner. I rankningen av andel friska lärare har Västerviks kommun sjunker tappar hela 88 positioner från väldigt gångbara plats 33 till plats 121 på ett enda år.

- Det är mycket glädjande att Västerviks kommuns elevers lärande utvecklats positivt och inte minst mot bakgrund av de minskade resurser som också rankingen visar, säger Kalle Söderberg, skolchef Västerviks kommun och fortsätter:

- Jag tolkar kombinationen av bibehållen kvalitet i utbildningen och minskade resurser som att våra medarbetare utför ett väldigt imponerande arbete i våra utbildningsverksamheter.

- En oroande siffra som vi också känner igen från vår egen sjuktalsstatistik är rankning av andel friska lärare, det måste absolut till ett trendbrott för att hejda den negativa utvecklingen, säger Kalle Söderberg avslutande.

För mer information, vänligen kontakta:

Kalle Söderberg,

skolchef Västerviks kommun