Pressmeddelande: Utvändig målning av Spårö Båk senare under 2018

2018-05-03

Den utvändiga målning av Spårö Båk som Sjöfartsverket har planerat att genomföra under våren och försommaren inför att Västerviks kommun ska ta över byggnaden från staten skjuts upp till senare under 2018. Skälet är att platsen på Spårö också är ett fågelskyddsområde och att ett stort måleriarbete inte går att genomföra på platsen under denna tid på året.

- Vi ser fram mot att ta över och ta hand om ett vackert sjömärke. Så snart efter fågelskyddsperioden är över som arbetet kan passas in i Sjöfartsverkets arbetsfartygs rutt kommer målningen att sättas igång, säger Tage Gustafsson, mark- och exploateringsstrateg på Västerviks kommun.

Kommunen har träffat avtal med Sjöfartsverket om att köpa Spårö båk för en krona. Marken ägs sedan tidigare av kommunen. Övertagandet ska ske efter att Sjöfartsverket har rustat upp båken, vilket bland annat består av utvändig målning. Parterna hade siktat in sig på att arbetena skulle göras under våren och försommaren, men med hänsyn till djurlivet på platsen (ett fågelskyddsområde) skjuts arbetet framåt i tiden och utförs senare i år, så att fågelhäckningen inte störs.

- Kommunen har sedan tidigare rustat upp angöringsbryggan och stigen till båken, säger Tage Gustafsson avslutande.

För mer information, kontakta gärna

Tage Gustafsson

Mark- och exploateringsstrateg, Västerviks kommun