Uppdrag
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Utreda möjligheten att sätta ut abborre- och gäddyngel. |
Möjligheten är utredd. Rekommendationen från Läns-styrelsen är att INTE sätta ut gäddyngel. Inventering av områden presenterade i KS. LST mycket tveksam – förordar förbättring av lekmiljöer istället, vilket pågår i ett flertal projekt. Hasselö fiskevårdsområde beredda att sätta ut yngel trots LST yttrande om KS så beslutar. |
Ja |
Utreda hur man kan utveckla turtätheten för kollektivtrafiken på landsbygden. |
Frågan hanteras i nytt trafikförsörjningsprogram som för närvarande är föremål för remiss från Region Kalmar län. I princip gäller dock att kommunen beställer från KLT och KLT tar betalt. |
Ja |
Utreda kostnaden för ett återinförande av en kultur- och fritidsnämnd. |
Uppdraget ej formellt redovisat. Direkta nämndskostnader bedöms uppstå om ca 900 tkr, inkl. nämndssekreterare (halvtid). Härutöver tillkommer lokalkostnader för att samlokalisera nämndssekreterare med ledande tjänstepersoner, vilket bedöms som rimligt för att nå en bra administration av nämnden och ledning av kultur- och fritidsverksamheten. Dessa lokalkostnader (hyra) beräknas uppgå till ca 55 tkr/år. Ytterligare ineffektiviseringskostnader som bedöms uppstå härrör till samordning – främst för fritidsverksamheten. Dessa är dock svåra att omsätta i reda pengar, men det handlar om nuvarande projekt- och budgetsamordning med miljö, plan samt mark- och exploatering som inte skulle vara möjlig på samma sätt med olika nämnder. Västerviks kommun blev årets idrottskommun 2019 – för de breda och samordnade satsningar på fritidsområdet som Västerviks kommun genomfört de senaste åren. |
Ja |
Utreda möjligheten att kommunala beslut utgår ifrån vilken påverkan de får på miljön. |
Arbetet pågår i hållbarhetsnätverket i SBE och Campus (m.fl.). |
Ja |
Utreda möjligheten att inrätta minst ett marint naturreservat. |
Flera områden inventerade och utvärdering pågår. Det finns idag 4 st marina naturreservat i Tjust skärgård (källa Havs- och vattenmyndigheten). Samarbete med andra kommuner i länet kring Kompis-projektet pågår. Man behöver inte alltid göra ett naturreservat utan kan skydda på andra sätt. |
Ja |
Utreda hur föreningsbidraget kan utvecklas. |
Arbete pågår. Utmaning relativt budget. I dagsläget finns en budget på 6 mnkr till idrotts- och fritidsföreningar fördelade på sex olika bidrag som administreras via samhällsbyggnadsenheten. Bidrag utgår bl a per medlem och till lokaler. Även ett föreningsledarstipendium delas ut och en föreningsgala hålls. Kulturenheten har en egen budget för kulturföreningsbidrag på 973 tkr. Därutöver studieförbunden 900 tkr, 50 tkr till unga arrangörer och Kubik ca 300 tkr. Föreningsbidragen är inriktade på barn- och ungdomar. Föreningsbidraget utvecklades högst markant under 2020, men detta var mer kopplat till tillfälliga resurser och covid -19 och bedöms inte kunna implementeras långsiktigt. |
Nej |
Utreda möjligheterna att genomföra kompetenshöjande aktiviteter som återkommande ledarskapsutvecklingsdagar. |
De senaste åren har koncerngemensamma ledarutvecklingsdagar genomförts 2-4 gånger per år med externa föreläsare och på varierande teman. Under hösten 2020 fortsatte utvecklingsdagarna i digital form p.g.a. coronapandemin. |
Ja |
Utreda möjligheten att tillsammans med Naturrum och Campus ge förslag på hur hav- och vattenanknuten forskning och högre utbildning kan kopplas till Naturum, Campus och kommunen. |
Studenter och forskare från bl a SLU kopplade till kommunens verksamheter (Naturum, SBE och Campus). Även ICLD-projektet pågår mellan Västervik och Kaliningrad där studenter forskar om hur vi kan rädda Östersjön. |
Ja |
Utreda möjligheterna att barn- och utbildning tillsammans med socialförvaltningen skapar en arbetsgrupp för att ta del av det skotska arbetet GIRFEC. |
Arbetsgrupp från soc/bou bildad som jobbat med detta sedan i början på året. Projektet TSI (tidiga samordnade insatser) som är ett samarbete mellan skolan, socialtjänsten och regionen (BUP) har givit draghjälp i arbetet. |
Ja |
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Miljö- och byggnadsförvaltningen och samhällsbyggnadsenheten får i uppdrag att delta i ett försök med friskvårdstid. |
Försök genomfört, men inga gemensamma aktiviteter p.g.a. covid-19. Friskvårdstid startade januari 2020. Syfte och rutiner finns dokumenterade. Utvärdering nr 1 har gjorts genom enkät till alla på miljö- och byggnadskontoret och kommer också att ske på samhällsbyggnadsenheten. Tillkommande arbetsuppgifter kopplat till pandemin har gjort att samverkansträffar med SBE inte prioriterats och genomförts enligt plan. |
Ja |
Ledningskontoret får i uppdrag att renodla bolagsstrukturen genom att utreda att samla entreprenadtjänsterna i ett separat bolag. |
Uppdraget utgår på grund av lagstiftning. |
Nej |
Samhällsbyggnadsenheten ges i uppdrag att utreda möjligheten att medfinansiera byte av räls på Tjustbanan. |
Gemensamt förslag med Region Kalmar. Första avtalsutkast framtaget. Avsiktsförklaring redovisad i KS 8 februari -21. |
Ja |
Samhällsbyggnadsenheten ges i uppdrag att ta fram en handlingsplan för utveckling av landsbygden. |
Uppstartat, kräver mycket dialog som varit svårt att genomföra p.g.a. covid-19. |
Nej |
Kulturenheten får i uppdrag att utreda strukturen för fritidsgårdsverksamheten t.ex. utveckling av mobila fritidsgårdar för hela kommunen. |
Utredningen är påbörjad genom dialog med berörda parter samt genomförd SWOT-analys. |
Nej |
Andelen fossilbränslefria fordon ska öka, bl a genom satsning på utökad infrastruktur i form av laddstolpar men även ökad biogasproduktion i samverkan med lantbruket. |
Koldioxidutsläppen har minskat med mer än 5 %. Utöver detta har andelen fossilbränslefria fordon minskat. |
Ja |
Ledningskontoret får i uppdrag att fortsätta implementeringen av ett verksamhetsledningssystem. |
ISO-certifiering genomförd våren 2020 i hela kommunkoncernen. |
Ja |
Ledningskontoret får i uppdrag att slutföra skyltningen av verksamhetslokalerna. |
Arbetet pågår men får tas på sikt. |
Nej |
Samhällsbyggnadsenheten ska använda medborgardialoger i större utsträckning. |
I förhållande till antalet ärenden - ja. Dialogformerna har utvecklats digitalt. En rutindialog har tillkommit - med föreningslivet med kontinuerliga träffar i form av "Dukat Bord". |
Ja |
Arbetet med ökad sysselsättningsgrad i kommunkoncernen ska fortsätta. |
Arbetet pågår. Med avseende på kommunstyrelsens förvaltning är det mycket få som inte har önskad sysselsättningsgrad. |
Ja |
Kommunstyrelsens förvaltning/ Tjustfastigheter AB får i uppdrag att fortsätta arbetet med att ta fram en plan för att förverkliga målbilden kring Bökensvedsområdet, bl a genom medborgardialog med berörda aktörer. |
Inget nytt att rapportera från KS förvaltning. Dialoger med föreningar genomfördes från förvaltningen i samband med visionsarbetet för området (Sweco). Arbetet fortgår och KS hålls löpande informerade. |
Ja |
Samhällsbyggnadsenheten får i uppdrag att genomföra informationsinsatser för hållbar konsumtion - cirkulära resurser. |
Informationsinsatser har genomförts inom arbetet med energi- och klimatstrategi. |
Ja |
Samhällsbyggnadsenheten får i uppdrag att ta fram en strategi för hållbart byggande t ex träbyggnation. |
Pågår tillsammans med Länsstyrelsen. Hanteras inom ny FÖP Västervik |
Nej |
Samhällsbyggnadsenheten får i uppdrag att ta fram en koldioxid-budget för 2020-2030 i samband med revidering av Energi och klimatstrategin samt avfallsplan. |
Pågår tillsammans med Länsstyrelsen. |
Nej |
Samhällsbyggnadsenheten får i uppdrag att undersöka möjligheterna att ta fram mer mark för etableringar. |
Intern utredning genomförd som underlag till FÖP. Samtal förs med berörda markägare. Möjligheterna undersöks och är undersökta. Konkret resultat dock ej klart. |
Ja |
Ta fram en ekonomisk analys för åren 2021-2027 av kommunens möjligheter att klara sina åtaganden. |
Analys presenterad i budgetdokument för 2021. |
Ja |
Bättre skötsel av den fysiska miljön i hela kommunen, särskilt fokus på de mindre tätorterna. |
Nulägesanalys kring nuvarande entreprenadavtal genomförd. Ny upphandling påbörjad med detta i åtanke. |
Ja |
Genomföra en funktionshinderdag. |
Planerad men pausad p.g.a. covid-19. |
Nej |
Öka tillgängligheten för föreningar till kommunala lokaler. |
Utredning pågår. |
Nej |
Uppdrag budget 2020 | kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Alla projekt ska vara grundade i och genomföras i enlighet med beslutad projektmodell. (Inledande analys/kalkyl, tidsatt, ekonomi, ansvarig mm). |
Projektmodellen är kommunicerad i organisationen och ska användas vid nystart av projekt. |
Ja |
Varje förvaltning/nämnd ska upprätta en tidsatt projektplanering för kommande projekt samt en projektkatalog med alla pågående projekt. |
Arbetet med detta är påbörjat inom BoU. Beroende av hur vi definierar projekt, t.ex. inom SBE. |
Nej |
Kommunen ska underlätta och möjliggöra för externa aktörer att bygga exempelvis äldreboende och förskolor. Konkurrens på lika villkor. |
Genom att sträva efter att kunna genomföra fler markutlysningstävlingar ger vi fler aktörer möjligheter. |
Ja |
Att aktivt verka för förändring av strandskyddsreglerna så att bebyggelse i strandnära lägen möjliggörs i större omfattning än idag. |
Aktivt påverkansarbete, flera detaljplaner m.m. har överklagats av kommunen. |
Ja |
Uppdrag att påskynda arbetet med att göra Spötorget till ett kulturkvarter. |
Budgeterade medel saknas för projektet. |
Nej |
Uppdrag budget 2020 | kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Barn- och utbildningsförvaltningen ges i uppdrag att ta fram en plan för att anpassa kostnaden till strukturkostnaden för förskolan och grundskolan. |
Detta är klart i och med PwC-rapporten. Rapporten är hanterad i nämnd och överlämnad till KF. |
Ja |
Barn och utbildningsnämnden ges i uppdrag att initiera samverkan med andra kommuner som innebär positiva synergieffekter. |
Ett arbete med detta pågår men har påverkats av pågående coronapandemi. |
Ja |
Barn- och utbildningsnämnden ges i uppdrag att ta fram en skolvision för 2020-2030. |
Detta uppdrag har inte påbörjats. Det har inte kunnat prioriteras samt genomföras på ett tillfredställande sätt med tanke på coronapandemin. |
Nej |
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Socialförvaltningen får i uppdrag att tillsammans med Västerviks Bostads AB utreda förnyelse inom ÄO genom biståndsbeslut. |
Socialförvaltningen har ett ständigt samarbete med VBAB när det gäller den öppna bostadsmarknaden och lägenheter i trygghetsboende. Den nuvarande bedömningen gällande eventuell biståndhandläggning för lägenheter i trygghetsboende är att det kan skapa ökad administration och vara kostnadsdrivande. |
Ja |
Socialförvaltningen ges i uppdrag att göra en översyn av riktlinjer för särskilt boende. |
Socialförvaltningen påbörjade under hösten 2020 en översyn av riktlinjerna för biståndshandläggning inom äldre-omsorgen. Där ingår en översyn av riktlinjerna för särskilt boende. |
Nej |
Socialnämnden får i uppdrag att tillsammans med BUN, utreda hur vi kan arbeta för att den psykiska ohälsan hos barn och unga kan förebyggas och minska. Inriktningen ska vara att fånga upp familjer i riskzonen. |
Kontinuerliga träffar skedde mellan tjänstemän från de båda förvaltningarna. En planering där tjänstemän under resans gång fick inblick i bland annat Skottlandsmodellen. Mycket har p.g.a. pandemin också fått gå hand i hand med omställning till digitalisering. Under hösten genomfördes en digital halvdagsinformation till båda nämndernas politiker. Utifrån presidiernas önskemål informerades om placerade barn och elever, här gick man in på ex ekonomiska utmaningar, oros-anmälningar gällande barn som ökar, rutiner och skillnaden i att vara placerad av den egna kommunen eller av en annan kommun i vår kommun. Siffror delgavs också på antal placerade barn. Politikerna fick även kännedom om samverkan som i stort sett sker dagligen mellan de båda förvaltningarna. Här framkommer att vi idag gör tillsammans, vi hör sällan orden att "de gör aldrig". Här framkommer också att samverkan har former som arbetats fram under lång tid, men även att Central barn- och elevhälsa och Myndighetsenheten utvecklat och systematiserat samverkan runt målgruppen placerade barns skolgång. |
Ja |
Uppdrag budget 2020 | kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Under våren 2020 redovisa vilka verksamheter som under en testperiod kan vara lämpliga, och är positiva till att pröva verksamhetsformen intraprenad samt ta fram direktiv för pilotprojekt. |
Socialnämnden har tidigare haft flera verksamheter som varit intraprenad, så avtal och formerna för intraprenad finns sen tidigare. Under våren har förvaltningen tittat på lämplig verksamhet och det finns intresse hos aktuell verksamhet. Utifrån pandemin har det inte varit aktuellt att gå vidare med diskussionerna om att starta en intraprenad under året, men intresse finns kvar och arbetet fortsätter 2021. |
Ja |
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Miljö och byggnads |
Friskvårdstid startade januari 2020. Syfte och rutiner finns dokumenterade. Utvärdering nr. 1 har gjorts genom enkät till alla på Mob. Enkäten har visat på positiva effekter av uppdraget. Tillkommande arbetsuppgifter kopplat till corona har gjort att samverkansträffar med SBE inte prioriterats och genomförts enligt plan. |
Ja |
Uppdrag att se över taxan för tillsyn (efterdebitering). |
Utredningen om fördelar och nackdelar av ett eventuellt införande av efterdebitering startades tidig höst 2020. Miljö- och byggnadsnämnden har svarat kommunstyrelsen under hösten 2020. |
Ja |
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Alla förvaltningar och bolag ges i uppdrag att intensifiera arbetet med digitalisering och innovation. Växla över arbetet med Små steg stora förbättringar till att inriktas mot digitalisering och innovation. |
Inom SBE pågår arbete inom främst GIS, projektering samt mark- och exploatering. Street-smart har införts. Inom Kulturenheten har pandemin påskyndat det digitala utvecklingsarbetet. T ex har kulturskolans nya elevregistreringssystem och nya digitala verktyg prövats i verksamheten. Under våren arbetade biblioteket mer riktat med digitalt stöd för låntagare och verksamhet i Labbet, ett arbete som till viss del fått ta paus. Omfattande dokumentation kring den offentliga utomhus-konsten har sammanställts och tillgängliggjorts digitalt på webben inför sommaren. Kompetensutveckling samt möten, såväl interna som externa, hålls digitalt inom samtliga verksamheter. Enheten för kommunservice har förberett för ett projekt med robotisering inom avdelningen för löneservice som de hoppas komma igång med under hösten. I övrigt fortsätter utvecklingen digitala tjänster för medborgare och företag (men även internt). Inom barn- och utbildning har ett stort arbete pågått och pågår runt digitalisering och innovation. Socialnämnden har tagit fram en digitaliseringsstrategi som socialförvaltningen arbetar efter när det gäller införande av digitalisering och ny teknik. Tack vare strategin kan olika aktiviteter göras i rätt ordning, hinder i utvecklingen övervinnas och införandetakten intensifieras. Socialförvaltningen arbetar parallellt med en mängd olika digitaliseringsinsatser, bl.a. införande av nyckelfri hemtjänst, trygghetskamera, mobil dokumentation, digital signering av läkemedel och nytt schemaläggningssystem. Miljö- och byggnadsförvaltningen följer den digitala handlingsplanen på byggsidan på ett bra sätt, dock inte på miljösidan p.g.a. tillkommande arbetsuppgifter kopplat till corona samt vakanser och sjukdom. Å andra sidan leder det till den positiva effekten att bygg kommer ifatt miljösidan, vilket borde göra att samstyrning av kommande gemensamma digitala behov blir enklare att genomföra. VBAB har ett flertal digitaliseringsprojekt som pågår och bolaget har sammanställt innovationer som en del i arbetet med verksamhets-beskrivningen till SIQ. Man inkluderar även innovationer som en särskild punkt i bolagets processvärderingar. Se även kommentar under mål 1. |
Ja |
Uppdrag budget 2020 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Bolagen tar ledningen när det gäller att ställa om Västerviks kommun mot ett mer hållbart samhälle. |
Mycket arbete pågår i bolagen kring solenergi, avfallshantering, vattenförbrukning, biogas och byggnation. Det är ett arbete som ständigt pågår och aldrig blir "klart". VBAB började under 2019 ställa om hela sin verksamhet med fokus på social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Ett samarbete inleddes med andra allmännyttiga bolag där man gemensamt arbetar för att minska energianvändningen och bli fossilbränslefria. |
Ja |
Västervik Miljö & Energi AB ges i uppdrag att utreda möjligheterna till en solenergisatsning. |
VMEAB har undersökt möjlighet och ekonomi i en solcellssatsning och redovisat sin utredning för KF. |
Ja |
Västerviks Bostads AB får i uppdrag att utreda betalningsviljan att bo på landet och hyra lägenhet. |
Marknadsundersökning genomförd i norra kommundelen. 127 svar av 1000 utskick. Flest svar från tvåpersonershushåll som är över 65 år och bor i villa. Ca hälften tyckte det vore bra om Bostadsbolaget byggde lägenheter på landsbygden men de flesta vill bo kvar i sina villor. Av de 22 % som kan tänka sig att flytta till hyresrätt är 57 % inte intresserade av att betala 7 000 kr per månad för en 2:a eller 9 000 kr för en 3:a. De orter som var mest intressanta var Loftahammar 12 personer, Odensvi 8, Edsbruk 9. |
Ja |
Risk och kontroll
Risk och kontroll visar på vilka risker som kan påverka kommunens resultat och kapacitet, samt vilken kontroll kommunen har över den ekonomiska utvecklingen. Här belyses låneskuld, borgens- och pensionsåtaganden samt soliditet. Ett tecken på god kontroll är att upprättade planer och budgetar följs.
Soliditet är ett mått på kommunens långsiktiga finansiella styrka och visar hur stor del av kommunens tillgångar som finansierats av egna medel. Förändringar i detta finansiella mått är beroende av investeringstakten, nyupplåning, andra skuldförändringar och resultatet. Högre soliditet tyder på starkare långsiktig finansiell handlingsberedskap som ger goda förutsättningar för låga finansierings-kostnader. I kommunen uppgår soliditeten till 61 % (63 %). I balansräkningen tas inte den upp-arbetade pensionsskulden för de anställda före 1998 upp, utan den redovisas som ansvarsförbindelse utanför balansräkningen. Ansvarsförbindelse inklusive löneskatter uppgår vid utgången av 2020 för kommunen till 763,4 mnkr (794,8 mnkr). Om den totala pensionsskulden tas med uppgår soliditeten i kommunen till 16 % (14 %) och för hela koncernen till 21 % (18 %). Soliditeten är stabil.
Nedan redovisas soliditeten för kommunen och koncernen per bokslutsdagen de senaste åren.
Ränte- och kapitalrisk
Koncernens samordnade finansverksamhet hanteras i Internbanken som finns i moderbolaget och omfattar kommunen och de till 100 % kommunägda bolagen. Verksamheten styrs av en övergripande finanspolicy och riktlinjer som beslutas av Kommunfullmäktige. Kommunens finansfunktion svarar för den operativa verksamheten. Varje enhet ansvarar var för sig för resultatet av den finansiella verksamheten och sin egen lånevolym. Kommunen och bolagen har en garanterad långfristig kreditlimit på sina konton i koncernkontosystemet, en checkräkningskredit. Krediten i koncernkontosystemet är alltid lika med den låneram som Kommunfullmäktige beslutat om i budgeten. Per 2020-12-31 uppgick kommunkoncernens långfristiga skulder till totalt 2 241,3 mnkr (2 295,5 mnkr föregående år), varav 230,2 mnkr lånas ut från kommunen till koncernkontot och 2 471,6 mnkr upplånas för bolagens räkning. Alla koncernens lån är upptagna hos Kommuninvest där kommunen är medlem. Kommunkoncernen har inga utlandslån. Räntesäkringar finns hos Nordea och SEB. Av tabellen nedan framgår lånens fördelning inom koncernen med jämförelse föregående år.
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
Västerviks kommun |
230,2 |
182,0 |
228,7 |
225,9 |
Västerviks kommuns förvaltnings AB |
3,4 |
13,6 |
-1,2 |
-6,6 |
Västerviks Bostads AB |
-724,3 |
-739,4 |
-565,5 |
-515,0 |
Tjustfastigheter AB |
-997,8 |
-934,7 |
-917,4 |
-847,7 |
Västervik Miljö & Energi AB |
-706,5 |
-745,5 |
-690,8 |
-669,5 |
Västervik Kraft Elnät AB |
-2,6 |
-21,8 |
-65,7 |
-52,4 |
Västervik Resort AB |
-44,1 |
-50,0 |
-51,3 |
-51,8 |
Västervik Biogas AB |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
-8,5 |
Totalt |
-2 241,4 |
-2 295,5 |
-2 062,8 |
-1 925,6 |
Räntesättningen grundas på kostnaden för den totala finansieringen och överförs proportionellt på låntagarna inom koncernkontosystemet. Med ränterisk avses risken för att förändringar i räntenivån påverkar kommunkoncernens finansnetto negativt genom ökade upplåningskostnader.
Riskhantering är en väsentlig del av finansverksamheten och syftar till att begränsa såväl negativ resultateffekt som försvagad betalningsförmåga på kort och lång sikt. Målsättningen är att begränsa resultateffekterna av kraftiga ränterörelser. Ränterisken hanteras genom att reglera strukturen på ränteförfallen i skuldportföljen. Den genomsnittliga löptiden på räntebindningen i skuldportföljen ska vara mellan ett och fem år enligt finanspolicyn och mäts inklusive samtliga derivatkontrakt. I tabellen nedan ses snittlåneräntan de senaste 12 månaderna, andel rörlig ränta och kapitalbindning för hela lånevolymen. Genomsnittliga räntebindningstiden per december 2020 är 2,1 år.
|
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Snittlåneränta senaste 12 månaderna, % |
1,94 |
2,03 |
2,17 |
2,49 |
2,41 |
Andel rörlig ränta 3M Stibor, % |
37 |
34 |
34 |
21 |
25 |
Kapitalbindning, löptid, % 0-1 år |
19 |
31 |
12 |
50 |
35 |
1-5 år |
81 |
69 |
88 |
50 |
64 |
6-10 år |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
Västerviks kommun borgar för hela den av KF beslutade låneramen som finns i Västerviks kommuns förvaltnings AB. För år 2020 var den enligt budgetbeslut 2 900 mnkr. I maj 2020 höjde kommunfullmäktige låneramen för Västervik Resort AB med 10 mnkr till 73 mnkr på grund av det svåra läget i besöksnäringen under coronapandemin. Borgensansvaret i övrigt avser kvarstående äldre åtaganden för föreningar samt egna hem och småhus totalt 2,6 mnkr.
När det gäller kommunens borgensåtaganden bedöms risken som låg för att åtagandet ska behöva infrias. Den absolut största delen avser kommunens egna bolag där kommunen kontinuerligt följer utveckling och verksamhet. Bedömningen är att bolagens resultatnivåer är betryggande.
En genomgång av kommunens hyresavtal överstigande 36 månader görs regelbundet. Vid beräkningen har diskonteringsräntan 0,2 % använts. Avtalen har inte tagits upp under ansvarsförbindelser då kommunen borgar för bolagens samtliga lån via internbanken.
I tabellen nedan framgår kommunens nuvärdesberäknade minimileaseavgifter.
Fastigheter, nuvärde minimileaseavgifter, mnkr |
1 176,3 |
---|---|
- Varav förfall inom 1 år |
212,1 |
- Varav förfall inom 1 - 5 år |
566,9 |
- Varav förfall senare än 5 år |
397,3 |
I tabellen nedan visas likviditet exklusive internbanken. Här ingår saldo från särskilda, för verksamheten nödvändiga, bankkonton vid sidan om centralkontot. Enligt gällande finanspolicy ska kommunens finansfunktion sträva efter att hålla så små likvida tillgångar som möjligt. Överskotts-likviditet ska i första hand användas för att lösa räntebärande lån. Likviditetsreserven utgörs av kreditlöften kopplade till centralkontot. Den ska enligt gällande policy ha tillräckliga likvida medel tillgängliga som täcker utbetalningarna vid varje tillfälle. Inom ram för internbanksverksamheten har kommunen under vissa tidsperioder likviditet för utlåning till de olika enheterna vilket då minskar koncernens externa upplåning.
|
2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|
Kassa och bank kommunkoncernen |
1,4 |
2,0 |
1,2 |
34,1 |
0,9 |
Varav kommunen |
1,4 |
2,0 |
1,1 |
0,8 |
0,8 |
Säkringsdokumentation för Västerviks kommun
Kommunen innehar räntederivat för att säkra exponering för ränterisk. Derivaten kvalificerar för säkringsredovisning; därmed redovisas inte någon skuld för derivat som har ett negativt verkligt värde. Då ränteswapparna innehas i syfte att säkra ränterisk i koncernens upplåning redovisas räntekuponger på swapparna som en del av räntekostnaderna. Räntekupongerna på swappen redovisas löpande i resultaträkningen som en del av kommunens räntekostnader med hänsyn tagen till periodisering av upplupen ränta på swappen. Dessutom redovisas de ränteintäkter och räntekostnader som genom avtal överförs till Västerviks Kommuns Förvaltnings AB. Kommunen betalar alltså ingenting för ränteswapparna eftersom kommunen inte har några lån utan tvärtom lånar ut överskottslikviditet till internbanken.
I enlighet med Rådet för kommunal redovisnings Rekommendation 8, Derivat och säkrings-redovisning, avser denna säkringsdokumentation att redogöra för kommunens syfte med säkringen, vilken som är den säkrade risken och den säkrade posten samt de säkringsinstrument som används. Vidare beskrivs säkringsförhållandet mellan den säkrade posten och säkringsinstrumenten samt en beskrivning av hur kommunen avser bedöma säkringsförhållandets effektivitet. I december 2020 fattade kommunfullmäktige beslut om att inga nya räntesäkringar i form av swappar eller derivat ska göras tills vidare. Nuvarande räntesäkringar löper ut enligt avtal.
Upplåningen i kommunkoncernen görs genom internbanken i Västerviks Kommuns Förvaltnings AB:s regi. Bolaget har en skuld som består av ett flertal lån som löper med rörlig ränta. Kommunkoncernen vill begränsa exponeringen mot risken i rörlig ränta och räntesäkring sker därför i kommunen genom ränteswappar. Genom ränteswapparna betalar kommunen en fast ränta och erhåller 3M (3 månader) Stibor. Att delvis ta bort denna risk överensstämmer med kommunens målsättning om en jämn och stabil räntekostnad över tiden. De räntebetalningar som uppstår genom ingångna ränteswappar överförs genom särskilt avtal till Västerviks Kommuns Förvaltnings AB och kommunkoncernens internbank. Kommunen betalar alltså ingenting för swapparna eftersom kommunen inte har några lån.
Den säkrade risken utgörs av variabiliteten i framtida räntebetalningar på grund av förändringar i marknadsräntan. Den säkrade posten utgörs av framtida betalningar av rörlig ränta hänförliga till befintlig skuld enligt tabell nedan. Skulden är upptagen i Västerviks Kommuns Förvaltnings AB och motpart är Kommuninvest.
I tabellen nedan listas alla upptagna lån.
Lån ref.nr | Utestående skuld, tkr | Förfall |
---|---|---|
KI_115222 |
200 000 |
2024-10-02 |
KI_127446 |
200 000 |
2024-10-02 |
KI_122909 |
150 000 |
2024-05-06 |
KI_115221 |
200 000 |
2023-11-13 |
KI_127445 |
200 000 |
2023-06-01 |
KI_103080 |
300 000 |
2023-02-22 |
KI_62795 |
20 000 |
2022-06-07 |
KI_101650 |
381 000 |
2022-06-01 |
KI_99959 |
100 000 |
2022-06-01 |
KI_107613 |
150 000 |
2022-03-23 |
KI_105585 |
200 000 |
2021-11-16 |
KI_119991 |
250 000 |
2021-05-31 |
Lån |
2 351 000 |
|
Nedan listas de säkringsinstrument som kommunen ingått för att hantera risken i den säkrade posten ovan. En ränteswap har löpt ut och inga nya säkringar har gjorts under året. I samband med budgetbeslut i KF inför 2021 fattades beslut att inga nya swappar ska tecknas tills vidare.
Ränteswap
Nedan listas ränteswappar genom vilken kommunen erhåller Stibor 3M och betalar fast ränta. Kommunen betalar fast ränta på olika löptider. Detta sprider kommunens ränterisk över tiden. Säkringsinstrumentet säkrar en del (1 207 mnkr/2 351 mnkr) av den totala skulden.
Ränteswap (ref nr) | Nominellt belopp,tkr | Start | Förfall | Betalar | Marknads-värde |
---|---|---|---|---|---|
IRS 1030679 10 (Nordea) |
56 000 |
2011-08-15 |
2021-08-16 |
3,84% |
-1 651 |
IRS 1121597 (Nordea) |
100 000 |
2012-06-07 |
2022-06-07 |
2,00% |
-3 119 |
196343/ 38619380ST (SEB) |
100 000 |
2014-07-17 |
2024-07-17 |
1,90% |
-7 040 |
SDID6027/ 203456/3880396 7ST(SEB) |
100 000 |
2014-08-29 |
2021-08-30 |
1,92% |
-1 496 |
1303598_ 1752334 (Nordea) |
231 000 |
2014-01-29 |
2024-01-29 |
2,73% |
-20 588 |
1360449_ 1850279 (Nordea) |
90 000 |
2014-05-23 |
2022-05-23 |
3,65% |
-5 054 |
1360452_ 1850283 (Nordea) |
180 000 |
2014-05-23 |
2023-05-23 |
3,60% |
-16 429 |
EXTSW038/ 213984 (SEB) |
100 000 |
2014-10-08 |
2024-10-08 |
3,53% |
-14 117 |
1994063/ 3432021 (Nordea) |
150 000 |
2019-06-03 |
2029-06-04 |
0,74% |
-5 600 |
37486591ST (SEB) |
100 000 |
2013-10-29 |
2023-10-13 |
2,70% |
-8 173 |
Totalt |
1 207 000 |
|
|
|
|
Förlängningsbar swap
I tabellen nedan ses förlängningsbara ränteswappar genom vilka kommunen erhåller Stibor 3M och betalar fast ränta. Kommunen betalar fast ränta på olika löptider. Detta sprider kommunens ränterisk över tiden. Säkringsinstrumentet säkrar en del (130 mnkr/2 351 mnkr) av den totala skulden. Om löptiden på swapparna förlängs görs detta till en känd räntenivå enligt tabellen nedan. Om den förlängningsbara swappen blir förlängd kommer detta inte att resultera i i förväg okända och för kommunen negativa marknadsvärdesförändringar.
Ränteswap (ref nr) | Nominellt belopp,tkr | Start | Förfall | Betalar | Marknads-värde |
---|---|---|---|---|---|
31037_ EXTSW056 (SEB) |
100 000 |
2012-08-13 |
2021-08-11 |
2,68% |
-24 594 |
1260348/ 1684708,Nordea |
30 000 |
2013-09-13 |
2022-05-23 |
4,65% |
-2 141 |
Totalt |
130 000 |
|
|
|
|
Stängningsbar swap
Kommunen har ingått en stängningsbar ränteswapp som motparten har rätt att stänga under swappens löptid. Detta gjordes mot bakgrund av att den fasta räntan var låg i förhållande till marknadsräntan då swappavtalet ingicks, vilket hade en positiv effekt på kommunens räntekostnad. Genom den stängningsbara ränteswappen betalar kommunen en fast ränta och erhåller 3M Stibor.
Ränteswap (ref nr) | Nominellt belopp,tkr | Start | Förfall | Betalar | Marknads-värde |
---|---|---|---|---|---|
30028/ SDID5994 (SEB) |
80 000 |
2011-07-12 |
2031-04-07 |
4,07% |
-31 371 |
Den stängningsbara ränteswappen avser en del (80 mnkr/2 351 mnkr) av den totala skulden. Swappen kan stängas vid stigande ränteläge. Om swappen stängs kommer kommunen att betala Stibor 3M. Stängning av swappen från motpartens sida kommer inte att resultera i i förväg okända och för kommunen negativa marknadsvärdesförändringar.