Kommunstyrelse
Kommunstyrelsen ansvarar för ledning, samordning och utveckling av kommunens verksamhet. Kommunstyrelsen omfattar politik, ledningskontor (inklusive näringslivsstöd), samhällsbyggnad, arbete och kompetens, kultur, kommunservice samt räddningstjänst.
Omvärldsanalys
2020 är ett år som till väldigt stor del präglats av coronapandemin och hela världen har i olika grad påverkats av den stora mängden sjukdoms- och dödsfall som följt i sjukdomen covid-19:s spår och varierande nedstängningar av samhället. Det råder en allmänt stor osäkerhet kring hur den negativa påverkan på ekonomin kommer att fortsätta drabba världen framöver och en oro kring hälsa, arbetslöshet, konkurser och ekonomi ligger som ett filter över både den regionala, nationella och internationella framtiden.
Trots pandemin har ändå en stor del av förvaltningens verksamheter kunnat fortsätta fungera bra under året efter att man snabbt kunnat ställa om och anpassat sitt arbete efter förutsättningarna. Digitaliseringsarbetet har fått en extra knuff då många, där det varit möjligt, arbetat på distans och fysiska möten har till stor del ersatts av digitala och arbetsresor har minskat kraftigt.
I riket har arbetslösheten totalt ökat med 1,4 % (december 2019/december 2020) men i vår kommun har arbetslösheten minskat med 0,2 % under samma period. Under december månad var totalt 1 433 personer arbetslösa i Västerviks kommun, en minskning med 19 personer. Samma period har antal unga arbetslösa minskat med 33 personer och andelen arbetslösa unga minskat från 13,1 % till 12,3 %. Inom gruppen utrikesfödda har arbetslösheten minskat med 3,8 %. Största delen av 2020 har Västervik haft en lägre arbetslöshet totalt jämfört med riket. Både kostnader för försörjningsstöd och antal hushåll har fortsatt minska jämfört med tidigare år.
I en turbulent tid spelar offentliga verksamheter som driver löpande verksamhet en mycket viktig roll för många, särskilt för barn och unga. Bibliotek, kulturskola och fritidsgårdar är viktiga aktörer i samhället där öppethållandet värnas. Sektorn har varit hårt drabbad av den pågående pandemin. Arrangemang och evenemang har ställts in eller skjutits upp och kulturverksamhet och andra mötesplatser har under stora delar av året varit tvungna att hålla stängt för att minska smittspridningen. Även om vi sett resultat av stor kreativitet gällande omställning utifrån de nya förutsättningarna finns det mycket som inte kunnat genomföras under året.
Sveriges säkerhetspolitiska läge har försämrats och utvecklingen i omvärlden präglas av en tilltagande kraftmätning mellan stormakter där internationella normer och samarbeten försvagas. Oförutsägbarheten har ökat och främmande makt agerar allt oftare medvetet under tröskeln för väpnad konflikt och uppbyggnaden av det nya totalförsvaret i Sverige pågår för att öka samhällets förmåga att handla vid eventuellt behov. Den komplexa nationella och globala hotbilden kräver en ständig anpassning av kommunens verksamheter och kräver nu att kommunerna arbetar med det civila försvaret och sitt säkerhetsskydd. Den säkerhetspolitiska utvecklingen för närmsta framtiden är osäker och förändringar internationellt och nationellt kommer att påverka oss på lokal nivå.
Väsentliga händelser
Den 8 mars gick kommunen in i krisledningsorganisation vilken sedan med tiden anpassats efter hur utvecklingen av pandemin utvecklats.
HR-avdelningen var under våren behjälplig med att rekrytera till en vikariebank och teckna avtal med ett bemanningsföretag för socialförvaltningens räkning. Detta för att säkerställa bemanning och upprätthålla brukarsäkerheten även vid stor frånvaro bland personalen.
Kommunikationsavdelningen har under hela pandemin arbetat med att sprida information och svara på frågor från både allmänheten och personal.
De politiska partierna i kommunfullmäktige har, liksom i många andra kommuner, under stor del av året haft en tillfällig överenskommelse om att minska antalet ledamöter i fullmäktige med ungefär hälften och åhörare har hänvisats till de digitala sändningarna. I slutet av året kom en digital lösning på plats så att alla deltagande ledamöter fick möjlighet att kunna medverka i mötet digitalt istället för fysiskt för att på så sätt ytterligare begränsa smittspridning vilket ett stort antal ledamöter valde att göra. Ett nytt digitalt verktyg för omröstningar har köpts in och detta användes med framgång vid mötet.
Även nämndssammanträden och andra möten har genomförts med stort deltagande på distans via distansmötesverktyget StarLeaf och Näringslivsrådet har intensifierat sitt arbete under året då det funnits ett stort behov av samarbete mellan kommun och näringsliv under denna svåra tid.
Sedan februari 2020 är hela kommunkoncernen ISO-certifierad vilket innebär att alla förvaltningar och bolag inom koncernen arbetar enligt samma modell för att säkerställa kvalitet i arbetet. Varje verksamhet har anpassat systemet efter sin unika förutsättning och uppdrag men alla följer standardens krav vilket innebär att vi har ett koncerngemensamt ledningssystem. Arbetet kring kvalitetslednings- och ärendehanteringssystemet fortsätter löpande.
Mycket av arbetet med det lokala näringslivet har under året kretsat kring hur kommunen kan stödja och underlätta för företagen under pandemin och dess effekter på marknaden. Kommunen tillsatte, tillsammans med Västervik Framåt AB, en arbetsgrupp för att arbeta fram förslag till proaktiva åtgärder för näringslivet; Till exempel har kommunen givit uppskov/nedsättning av kommunala avgifter, givit snabbare betalning av fakturor, upphandlat gymnasieluncher från de lokala restaurangerna, avsatt 5 mnkr till sökbart företagsstöd (i samverkan med VUC och Sparbanksstiftelsen, vilka tillsammans också bidragit med 6 mnkr) och köpt en julgåva till alla anställda för 500 kr/anställd att använda på de lokala restaurangerna.. Resultatet blev en satsning på stöd till det lokala näringslivet, stöd till det lokala föreningslivet och utökning av hemsändningsbidrag.
Arbetet med att ytterligare förbättra företagsklimatet i kommunen, genom 44-punktsprogrammet, har fortsatt under 2020. Här kan bland annat nämnas fler företagsbesök (vilket tyvärr fick upphöra från och med mars), servicelöften för detaljplaneprocessen och serveringstillstånd, coaching för chefstjänstemän i bemötande/företagarperspektiv samt intensifierat samarbete med Team Östergötland.
Västervik Framåt lanserade, på uppdrag av Västerviks kommun, en företagsbarometer för att fånga upp åsikter från det lokala näringslivet. I början av pandemin fanns det en hög grad av pessimism och oro om möjligheterna att kunna driva verksamheten vidare, framförallt inom besöksnäringen. Den pessimismen och oron avtog under perioden, men de fortsatta restriktionerna kommer att påverka delar av näringslivet även under 2021.
Detaljhandel, främst livsmedel, och e-handel utvecklades starkt och de flesta butiker utvecklade olika former av hemleverans. Även restaurangnäringen, som bedöms vara den hårdast drabbade näringen i vår kommun, utvecklade catering och hemleveranser.
Trots den påverkan och oro som pandemin skapade ökade antalet företag i Västerviks kommun 2020. 192 nya företag startades under första halvåret, en ökning med 47 företag jämfört med 2019. Det var den högsta ökningen av nya företag de senaste sju åren och bröt en tidigare minskande trend. Den starka ökningen bidrog till att andelen nya företag som andel av totalt antal företag i kommunen ökade kraftigt och börjar att närma sig riksgenomsnittet.
Det är även värt att nämna att ungdomsföretagandet växer starkt. Andelen deltagande UF-elever på de två gymnasierna i kommunen var under 2020 högst i länet.
I februari blev vi utsedda till årets idrottskommun 2019 och Västervik utsågs också till årets sommarstad i Reseguidens årliga tävling. Därtill har miljöarbetet i kommunen blivit extra uppmärksammat i en ranking bland kommuner där tidningen Aktuell Hållbarhet rankar oss på plats 16 av 290 kommuner.
Inom enhetens teoretiska verksamhet Knutpunkten och SLA (Samverkan leder till arbete; ESF) har under året 62 personer deltagit i insatser varav 11 personer inom SLA. 34 % är avslutade mot arbete eller studier. Sökandelotsen har utvecklat en metod för matchning som just nu sprids i länet och nått årets mål till anställning under perioden. Genom Praktikservice har 120 personer deltagit i olika former av arbetsmarknadspraktik och projekt Feriepraktik, i samarbete med Tjustbygdens Sparbank, har även i år kunnat erbjuda en anställning inom kommun eller näringsliv till alla unga som ansökt.
Inom Campus FoU-verksamhet har flera forsknings- och utvecklingsprojekt avslutats, rapporter skrivits och publicerats. Samtidigt har flera Licentiatprojekt startat tillsammans med bland annat Göteborgs universitet, Linköpings universitet och Högskolan Väst. Samtliga Licentiatprojekt har landsbygdsfokus, utifrån arbetsgivarbehov norra Kalmar län.
Länstalet för mottagande av nyanlända under 2020 var 87 personer varav Länsstyrelsen fördelade tio personer till Västerviks kommun. Under året har vi tagit emot 28 vuxna personer och 25 barn/ung-domar. Det totala antalet hushåll (inklusive nyanlända under etablering) med behov av försörjningsstöd har minskat från 661 till 591 varav gruppen unga vuxna (18 - 24 år) minskat från 123 till 80 hushåll.
Under året har vi totalt haft 790 räddningsinsatser i Västerviks kommun. I jämförelse med 2019 har räddningsinsatserna minskat med 5,5 %. Det är framför allt automatiska brandlarm, brand i skog och mark och antalet suicidlarm som minskat. De räddningsinsatser som ökat något är larm om drunkning, trafikolyckor och hjärtstoppslarm (SAMS larm).
Arbetet med att sätta upp brandvarnare som är direktkopplade mot larmcentral hos alla med trygghetslarm har genomförts under hösten. Brandvarnarna har på ett mycket positivt sätt redan larmat vid några tillfällen och minskat omfattningen av branden eller rent av räddat liv.
I en extern mätning, på uppdrag av SKR, har vår växelfunktion på några år klättrat stort från plats 132 till att nu hamna på plats 11. Digitaliseringskontoret fortsätter sitt arbete med utvecklandet av e-tjänster och allt fler funktioner tillförs vår e-tjänsteplattform samtidigt som arbetet med en system-förvaltningsmodell fortsätter, likaså arbetet med digitala handlingsplaner.
Nya rutiner för avbeställning av mat för skolan har införts för att minska matsvinnet. En ny upphandling med lokala livsmedelsproducenter är klar och gäller från 2020-12-01. Då tillagningsköket på Tjust-gårdens särskilda boende färdigställdes i december 2020 är nu sista delen i kostöversynen klar.
Andelen fossilbränslefria fordon under 3,5 ton fortsätter öka och var vid 2020 års utgång 46 %, ej inräknat HVO. Inklusive HVO 65 %, varav 26 elbilar. Pandemins effekter syns tydligt när det gäller resande och kommunen hyrde externa bilar för 42 tkr 2020 mot 450 tkr 2019. Även resandet med privata fordon mot milersättning minskade kraftigt inom primärkommunens förvaltningar. Totalt betalades milersättning ut för 30 700 mil för 2020, vilket är en minskning mot 2019 med 10 700 mil.
Mötesplatserna på Gränsö har tagit form under året. På Bondbacken finns nu nya möbler och grillar samt balansbanor och lekmöjligheter för barn. På Kroken finns en ny grill- och mötesplats samt nya parkeringar intill havet, anpassat för rullstolsburna och äldre. Längst ut på Gränsö udde finns möjlighet att både grilla och sitta bekvämt och njuta av den fina utsikten. En ny brygga och snorkelled har också kommit på plats vid udden.
Ett nytt torg har byggts på Skeppsbron, vid Pampas marina. Med nya möbler, planteringar och ljusskärmar med båtmotiv från Västerviks historia finns nu ännu en trevlig mötesplats vid havet i centrala Västervik och reinvestering har skett i 14 lekplatser med exempelvis ny lekutrustning och nytt fallskydd. Gunnebo lekplats, ny lekplats med ny lokalisering, öppnades i juni 2020.
Multidammen vid Ernebergsfältet i Gamleby har färdigställts, bevattningsdammar har även anlagts i anslutning till kyrkogården vid Örbäcken i Västervik. En ny båtbottentvätt har anlagts i anslutning till Slottsholmens marina. Tvätten minskar behovet av giftiga båtbottenfärger och därmed minskar risken för spridning av gifter i kustvattnet.
Det har skett ett fortsatt underhåll och översyn av underlagen på motionsspåren i Ankarsrum och Västervik (Karstorps Motionscenter) och motionsspåret i Loftahammar har fått en helt ny belysning och underlag.
Hammarö sjötrafik AB har som ny entreprenör tagit över driften av skärgårdstrafiken för de ombyggda och upprustade skärgårdsbåtarna, som efter publik omröstning fick de nya namnen Ellen Key och Kung Märta.
Västerviks kommun var arrangör tillika huvudsponsor för den digitala invigningen av Kalmarsund Pride.
Inom kulturskolan har det nya elevregistreringssystemet implementerats som kommunikations- och lärplattform för såväl elever som vårdnadshavare, redovisningsformer som livestream och filmade inslag har tillkommit och nya digitala verktyg har använts i distansundervisning. Inom biblioteket har personalen deltagit i ett nationellt kompetensutvecklingslyft genom Digitalt först och ny digital teknik har köpts in för ökad tillgänglighet, till exempel för att underlätta för personer med synnedsättning. Innan bibliotekets lokaler fick stängas som mötesplats utvecklades också arbetet med riktat digitalt stöd för låntagare. Fritidsgårdarna har utvecklat nya digitala metoder för att bedriva verksamhet för unga under pandemin och generellt har enheten arbetat med olika typer av digital kompetensutveckling, bland annat inom HBTQI och barnkonventionen.
I samverkan med fastighetsägare och andra externa parter i norra kommundelen genomfördes den internationella street art festivalen BANK! under augusti, ett projekt som till största del finansieras av Tjustbygdens Sparbank.
Koncernövergripande uppföljning av kulturstrategi 2016-2020 har påbörjats. Detta underlag kommer att ligga till grund för kommunens nya kulturstrategi som ska tas fram 2021.
Förväntad utveckling/framtid
Enligt arbetsförmedlingens bedömning är det fortfarande ett allvarligt läge på svensk arbetsmarknad. Osäkerheten på framtiden är stor och det är i nuläget svårt att sia om hur vi kommer att påverkas i längden men att vi kommer att påverkas är att vänta. Effekterna i ekonomin och på arbetsmarknaden bedöms dock inte bli lika kraftiga som under våren och det är framför allt kontaktnära branscher i delar av den privata tjänstesektorn som påverkas. Prognos avseende egenbosatta nyanlända personer under 2021 bedöms öka men prognosen framåt är osäker. Migrationsverket anvisar för det kommande året 15 personer, tillsammans med anvisningar som inte genomfördes under 2020. De bedömer att antal asylsökande under 2021 blir det lägsta sedan millennieskiftet. Samtliga asylboenden i kommunen kommer senast augusti månad att vara avvecklade.
Under 2021 startas flera stora stadsbyggnadsprojekt upp, där Bökensved, Lucerna reningsverk, Västerviks sjukhus, och uppstarten av FÖP Västervik sticker ut som stora strategiska frågor. Planprogrammet för Tändstickan förväntas vara klart för godkännande under våren 2021 och ett beslutsunderlag för möjligt bildande av nytt kommunalt naturreservat kring Tändsticksberget beräknas upprättas under året. Trots coronapandemin och en möjligt förväntad lågkonjunktur märks det inte av någon nedgång i arbetsmängd eller ärendetillströmning inom samhällsbyggnadsenheten där man snarare ser en ökning av arbetsuppgifter och ärenden. Under 2021 kommer organisatoriska förändringar att behöva ske inom enheten som en konsekvens av att ett nytt entreprenadavtal kommer att tecknas för drift och skötsel av kommunens vägar, gator och parker med avtalsstart 1 maj 2022.
Riksdagen beslutade 21 oktober 2020 om förändringar i lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) och dessa leder i sin tur till förändringar i kraven på kommunernas räddningstjänstverksamhet och samtal kring utvecklande av samarbeten med grannkommuner och län har påbörjats. Detta kommer att fortgå under den närmaste framtiden kring exempelvis införande av gemensamt Inre Befäl, gemensam ledning med våra grannkommuner samt en övergripande systemledning tillsammans med grannlän som tillsammans bildar Räddningsregion Syd Östra Sverige.
Inom det digitala området ser vi en allt snabbare utveckling och då förvaltningar och bolag efterfrågar nya digitala lösningar ökar trycket på IT. Interna digitala tjänster blir viktiga för att effektivisera organisationen. Integration av våra e-tjänster i verksamhetssystemen är ett prioriterat område och under våren 2021 kommer vårt interna ärendehanterings- och inventariesystem uppgraderas samtidigt som arbetet med kvalitetssäkring och ett nytt kontohanteringssystem fortgår. Andra nya system implementeras inom löne- och internservice och på löneservice introduceras också den digitala medarbetaren Ragge (RPA/AI).
Kultur- och fritidsområdet har stor betydelse som attraktionsfaktor och för lokal utveckling. Samtidigt som digitaliseringen erbjuder en ökad grad av självservice finns också ökade behov av upplevelser och mötesplatser. Kommunen är geografiskt stor och det är av vikt att både skapa attraktiva mötesplatser samtidigt som det ställs allt större krav på mobilitet. Kulturenheten har fått ett fördjupat uppdrag att ytterligare utreda utvecklingsmöjligheterna för fritidsgårdsverksamheten gällande ökad mobilitet. Den nya biblioteksbussen kommer att kunna börja användas under 2021 och en ny kulturstrategi ska tas fram under året.
Ekonomisk redovisning
Post | Nettokostnad 20-12-31, mnkr | Budget 2020, mnkr | Avvikelse mot budget 2020, mnkr |
---|---|---|---|
Totalt |
-415,7 |
-410,1 |
-5,7 |
Politisk verksamhet |
-11,9 |
-12,4 |
0,5 |
Ledning |
-71,8 |
-71,1 |
-0,6 |
Samhällsbyggnadsenheten |
-117,1 |
-106,1 |
-11,2 |
Arbete och kompetens |
-74,7 |
-78,9 |
4,2 |
Kommunservice |
-24,9 |
-26,1 |
1,2 |
Kultur |
-52,8 |
-54,4 |
1,6 |
Räddningstjänst och samhällsskydd |
-46,5 |
-46,9 |
0,4 |
Koncerngemensamt och utvecklingsanslag |
-15,9 |
-14,1 |
-1,8 |
Kommunstyrelsens förvaltning inklusive ledningskontoret gör sammantaget ett resultat på -5,7 mnkr jämfört med budget med ett skiftande utfall mellan förvaltningens enheter.
Vi ser överskott hos arbete och kompetens, kommunservice, kultur, räddningstjänst samt den politiska verksamheten. En delvis gemensam nämnare är coronapandemin där man till exempel hos kulturenheten kan se hur många planerade arrangemang fått ställas in, sökbara evenemangsstöd för publika evenemang ej kunnat nyttjas och aktiviteter för fritidsgårdarna och kulturskolan fått utebli. Måltidsservice har haft lägre livsmedelskostnader då gymnasiets matsal hållits stängd en längre tid och allmänt inom verksamheterna har personalkostnaderna minskat då vikarier inte behövt ersätta ordinarie personals frånvaro i samma utsträckning som ett vanligt år på grund av begränsad bemanning. Därtill kan även ses exempelvis lägre resekostnader som en följd av mer distansarbete och inställda möten och utbildningar och hos räddningstjänst har årets till antalet få stora och kostnadsdrivande bränder i skog och mark påverkar resultatet positivt.
Samtidigt har årets resultat påverkats negativt av det besvärliga år vi haft. Totalt har kommunstyrelsens förvaltning haft merkostnader som direkt följd av coronapandemin på 14, 4 mnkr netto, det vill säga efter att återbetalning från staten räknats bort. Kostnaderna består bland annat av stöd till näringslivet via VUC, hemsändningsbidrag, föreningsstöd, gymnasieluncher och presentkort till anställda men även utökade kostnader för till exempel digitala verktyg och informationsinsatser.
Samhällsbyggnadsenhetens underskott härrör från ett flertal områden, bland annat underfinansierad fri parkering (nio månader), tilläggsköp inom entreprenad, mark- och fastighetsinsatser och -underhåll samt tvingande insatser inom miljöområdet på de kommunala fastigheterna. Resultatet har även påverkats av minskade intäkter som följd av slopade avgifter som coronastöd, minskade hyresintäkter för idrottshallar och föreningslokaler. Nämnas kan även lämnat bidrag till konstgräsplan i Loftahammar.