Miljö- och byggnadsnämnd
Miljö- och byggnadsnämnden ansvarar för kommunens tillstånds- och tillsynsverksamhet inom miljö- och hälsoskydd, livsmedel, byggnation, brandfarliga varor, servering av alkohol samt tobak. Dessutom svarar nämnden för naturvårdsfrågor och miljöövervakning i kommunen.
Omvärldsanalys
Runt om i Sverige är det en tydlig trend att det råder stor brist på bostäder. Bygglovsansökningarna har legat på en relativt jämn nivå sedan 2013. Antalet ärenden på byggsidan har dock varit rekordhögt under 2020 med den största ökningen under första halvåret. Det är för tidigt att dra slutsatser om vilka effekter på sikt som coronapandemin kommer att få på lov- och anmälningsverksamheten.
Boverket och en regeringstillsatt kommitté planerar och utreder en omarbetning av reglerna för bygglov, liksom bygg- och konstruktionsreglerna. Avsikten är att förenkla processer och förbättra förutsättningarna i regelstyrningen för att möta landets stora behov av fler bostäder samt bebyggelseutveckling på landsbygden.
Betydelsen av åtgärder kring vattenfrågor fortsätter att hållas högt på agendan. Det handlar bland annat om att uppnå eller bibehålla god ekologisk och kemisk status i våra sjöar, hav och vattendrag samt säkerställa tillgång till rent dricksvatten och ge förutsättningar för ekosystemtjänster att bevaras och utvecklas. Att skydda och förbättra våra vattenresurser för nuvarande och kommande generationer är en uppgift som kommer att bli mer och mer omfattande. Myndigheter och kommuner ska inom sina ansvarsområden se till eller bevaka att åtgärder görs och att antagna styrdokument efterlevs.
Väsentliga händelser
Den ordinarie tillsynen för de flesta av nämndens områden har fått ställa om till mer digitala varianter.
Tillkommande arbetsuppgifter till följd av pandemin har haft påverkan på flera verksamhetsdelar men främst på hälsoskydd, livsmedel och ledningen. Ett stort arbete har lagts ned på rådgivning och tillsyn inom förskolor och skolor på området städning. Vidare har nämnden skött rådgivning utifrån några av Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att minimera smittspridning, främst gentemot verksamheter som serverar mat. Från juli månad övertog nämnden den operativa tillsynen av trängsel på serveringsställen.
Vi ser en tydlig uppgång i antalet digitala ansökningar genom e-tjänster (i huvudsak bygg-, livsmedel- och tobaksärenden). I dagsläget har nämnden sju stycken e-tjänster. Fler ytterligare tjänster för mängdärenden är önskade, dock behövs mer fokus på integrering mellan digitala system för att det även ska innebära en reell administrativ avlastning.
Förväntad utveckling/framtid
Nämnden kommer troligen att behöva arbeta ytterligare med tillsyn utifrån smittskyddsåtgärder under början av 2021. Detta kan i så fall innebära att viss tillsyn behöver prioriteras om.
Ärendeutvecklingen på byggsidan framåt är svår att spekulera i, främst med tanke på långsiktiga effekter av covid-19.
Antalet pågående tillsynsärenden på byggsidan är högt. Under många år bakåt i tid har ärendena prioriterats ned till förmån för inkommande lov- och anmälningsärenden men situationen är inte hållbar framåt. Arbetet framåt handlar om att hitta en strategi för prioriteringar och resursfördelning.
Ärendenivåerna på miljösidan väntas hålla i sig men kan antas bero av effekterna av covid-19 på näringslivet.
Det finns områden med tillsynsbehov som nämnden av resursskäl inte arbetar med. Att starta regelbunden tillsyn inom exempelvis mindre lantbruk skulle innebära god miljönytta i förhållande till insatsen.
En tänkbar trend är att nämndens insatser i samverkan med andra myndigheter såsom polis, kronofogde och tullverk men även mellan myndighetsområdena som kommunen ansvarar för, kommer att öka. Gemensamma tillsynsinsatser skapar samhällsnytta i en högre dimension.
Förbättringsarbete av olika slag, inte minst digitala lösningar och integreringar mellan olika system, väntas behöva fortsatt fokus framåt för att ge än bättre effektivitet och enklare vardag för medborgare och företagare.
Ekonomisk redovisning helår 2020
Resultatet för året visar ett överskott gentemot budget med 2,3 mnkr. Resultatet beror främst på minskade personalkostnader med anledning av vakanser både på byggsidan och på miljösidan samt långtidssjukskrivning. Antalet inkommande ärenden för bygglov har varit markant högre än föregående år (2019:499 st jfr. 2020:589 st) vilket har givit ökade intäkter. Samtidigt bygger den väntade effekten av den nya byggtaxan på resultatet.
Minskade kostnader för resor och utbildning på grund av covid-19 har också gett ett större plusresultat än budgeterat. I överskottet finns även medel om 0,5 mnkr uttagna från nämndens resultatutjämningsfond, vilka nämnden har fått beslut om att få överförda till 2021.
Post | Nettokostnad 20-12-31, mnkr | Budget 2020, mnkr | Avvikelse mot budget 2020, mnkr |
---|---|---|---|
Totalt |
-12,7 |
-15,0 |
2,3 |
STAB/NÄMND |
-5,9 |
-6,3 |
0,4 |
MILJÖ |
-3,9 |
-5,0 |
1,1 |
BYGG |
-3,0 |
-3,8 |
0,8 |