Västerviks kommuns förvaltnings AB
Bolaget förvaltar aktier i bolagskoncernen som omfattar de helägda bolagen Västerviks Kraft Elnät AB, Västervik Miljö & Energi AB, Västerviks Bostads AB och TjustFastigheter AB. Bolaget ansvarar även för internbanken.
Omvärldsanalys
Året har präglats av coronapandemin som inneburit en djup global ekonomisk kris med ett snabbt förlopp nedåt. Orsaken till det snabba förloppet är bland annat att flera länder gjort ”lock down” i flera omgångar för att hindra smittspridning. Det innebar att produktion, handel, transporter och resande drastiskt minskade. Sverige är ett export- och importberoende land och har påverkats väldigt mycket, även om vi inte haft någon egen ”lock down”.
Marknadsräntorna har i krisen varit fortsatt väldigt låga och Riksbanken har varit tydlig med att man ser att nollräntan kommer att bestå under de närmaste åren. De flesta ekonomiska kurvor har sedan i mars månad pekat nedåt. Många stater – inte minst Sverige – har gått in med stora stimulanser i näringsliv och offentlig sektor, för att försöka mildra den ekonomiska krisen och försöka få till en snabb återhämtning. De flesta ekonomiska bedömare är eniga om att pandemin kommer att påverka ekonomin under flera år framöver men analysen skiljer sig åt när det gäller om återhämtningen sker i form av V, U eller L, det vill säga snabb, ganska snabb eller långsam återhämtning.
Internbankens genomsnittliga ränta för året är 1,94 % (föregående år 2,02 %). Stibor 3M var på rapportdagen -0,04 % och prognosen på 1 års sikt var en minskning med -0,05 % och på två års sikt en ökning med 0,08 %.
Vid årsskiftet ligger den genomsnittliga räntebindningstiden på 2,11 år och kapitalbindningstiden på 2,07 år. Andel rörlig ränta är uppgår till 37 % och andel av skuldportföljen som förfaller inom ett år är 19 %.
Väsentliga händelser
Kommunkoncernens låneskuld har minskat med 54,2 mnkr under 2020 och uppgår vid årsskiftet till 2 241,3 mnkr.
I enlighet med EU-direktiv har riksdagen fattat beslut om ränteavdragsbegränsningar och reglerna trädde ikraft från och med 1 januari 2019. Detta påverkar koncernbolagens möjlighet att göra skattemässiga ränteavdrag vilket ger effekt på de skattemässiga resultaten och därmed också bolagens nettoresultat och likviditet.
Förväntad utveckling /framtid
Vi ser en fortsatt flack räntekurva, vilket innebär fortsatt låga räntor framöver. Baserat på prognostiserade investeringsbehov i de kommunala bolagen kan vi räkna med fortsatt ökad upplåning framöver. En översyn av finanspolicyn med riktlinjer har genomförts och beslutades slutligen av kommunfullmäktige i januari 2020. I samband med budgetbeslut inför 2021 beslutade Kommunfullmäktige att inga fler swappar ska tecknas tills vidare. Befintliga swappar löper ut enligt plan.
Ekonomisk redovisning
mnkr | Utfall 20-12-31 | Budget 2020 | Avvikelse mot budget |
---|---|---|---|
Omsättning |
0 |
0 |
0 |
Resultat efter finansiellt netto |
11,0 |
3,5 |
7,5 |
Periodens resultat |
12,4 |
3,5 |
8,9 |
Eget kapital |
257,3 |
255,2 |
2,1 |
Balansomslutning |
2 828,3 |
2 997,7 |
-169,4 |
Soliditet i % |
9,1 % |
8,5 % |
0,6 % |
Budgetavvikelsen beror på något högre ränteintäkter och lägre räntekostnader än förväntat. När budgeten för 2020 lades var utvecklingen på räntemarknaden svår att förutspå varför en försiktig budget lades.