Händelser av väsentlig betydelse under 2021

Coronapandemin har präglat och påverkat Västerviks kommuns arbete även under 2021.
Men året startade ljust – tack vare stor professionalitet och flexibilitet hos våra medarbetare var Västervik först ut i Kalmar län med att vaccinera personer på våra särskilda boenden. En efterlängtad första dos vaccin med förhoppningen om att kunna bryta smittspridningens framfart.

Efter en höst kantad av fjärrundervisning för kommunens högstadie- och gymnasieelever var längtan stor både från elever och personal att få återgå till närundervisning igen. I slutet av januari kunde äntligen högstadieeleverna välkomnas tillbaka till skolorna. Västerviks gymnasium återgick till delvis platsförlagd undervisning 1 februari och studerade med växelvis närvaro hela vårterminen ut. Vid höstterminens start var vi tillbaka till normal undervisning igen.

I enlighet med RIPS-kommitténs förslag beslutade styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, den 23 april att nya parametrar över livslängden ska användas i pensionsskuldsberäkningarna för kommuner och regioner. Denna uppräkning har beaktats i årsredovisningen genom nya pensionsprognoser från Skandia. Kostnadsökningen blev ca 6,6 miljoner kronor för 2021.

Tidningen Aktuell Hållbarhet presenterade under våren sin utmärkelse och rankning ”Sveriges Miljöbästa kommun” för trettonde gången. Västerviks kommun placerade sig på plats 11 totalt på rankningen. Ännu mer glädjande är att kommunen hamnar allra högst av alla i den jämförbara kommungruppen ”Mindre städer och landsbygdskommuner”!

Under sommaren genomfördes den tredje och avslutande BANK! Västervik Street Art Festival. Nu har vi satt färg på hela kommunen och projektet är slut. Vi hoppas och tror att all konst som skapats under dessa tre år ska ge en långvarig effekt. Både på orter, byggnader och framför allt på oss människor - att vi ska må lite bättre av att ta del av konsten och allt som den för med sig.

Västerviks kommun blev för andra året i rad utsedd till Årets sommarstad, vilket är glädjande och möjligen bidrog till den stora tillströmningen av turister under sommaren.

I samband med skolstarten fick alla barn födda 2013 i kommunen en värdecheck för att öka barns möjlighet att pröva på en ny fritidsaktivitet. Tyvärr har pandemin medfört att många barn och unga fått avstå från aktiviteter tillsammans med andra. Därför satsades lite extra för att ge barn en meningsfull fritid även efter sommarlovet. En satsning som även främjar föreningsliv och andra aktörer som arrangerar aktiviteter inom kultur- och fritidsområdet, en sektor som under pandemin till stor del har fått ligga nere.

En solig sensommardag invigdes den nya lekplatsen Skeppet på Ernebergsfältet i Gamleby. Förväntan var stor hos Gamlebyborna och av reaktionerna att döma verkar lekplatsen gå hem hos både barn och vuxna.

I september lyftes restriktionerna på nationell nivå. Vi började äntligen se ljuset i tunneln och allt fler verksamheter återgick till det normala. Bland annat öppnade biblioteket och simhallen upp igen. Tyvärr upptäcktes en ny virusvariant under hösten – Omikron – som snabbt började sprida sig. Sista veckan innan jullovet fick några skolor stänga för att bryta smittkedjor och simhallen återgick till bokningsbara tider.

Arbetet med att göra flygplatsen i Västervik till ett nationellt center för drönarutveckling fick under oktober månad klartecken från Transportstyrelsen. Detta är ett avgörande och mycket viktigt steg i Västerviks ambition och satsningar på att bli en testplats för olika typer av drönartillämpningar.

I Svenskt Näringslivs rankning av landets kommuners lokala företagsklimat för i år klättrade Västerviks kommun hela 61 platser uppåt i listan. Förbättringen beror på både mer positiva enkätsvar än tidigare och på att flera statistikfaktorer i kommunen har utvecklats åt rätt håll. Mest positiva förändringar ses i enkätsvaren om kommunens tjänstepersoners attityder och om kommunpolitikers attityder.

SKR:s skatteprognoser har under året stadigt förbättrats och visat på stor ökning av intäkter från skatter och utjämningsbidrag jämfört med budget, vilket är mycket positivt för kommunen. Orsaken är att konjunkturen återhämtat sig snabbare än man vågat hoppas.

Under hösten kom positiva resultat från årets medborgarundersökning. De medborgare som svarat på SCB:s enkät om hur det är att leva och bo i Västerviks kommun ger fortsatt bättre betyg än rikssnittet. 95 % tycker att kommunen är en mycket eller ganska bra plats att bo och leva på (92 % i riket). 83 % tycker att kommunen sköter sina åtaganden på ett mycket bra eller ganska bra sätt (81 % i riket). Bara 18 % tycker dock att man har mycket eller ganska stora möjligheter till insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter (19 % i riket).

Sidan senast granskad den 9 maj 2022