Miljö- och byggnadsnämnd
Miljö- och byggnadsnämnden ansvarar för kommunens tillstånds- och tillsynsverksamhet inom miljö- och hälsoskydd, livsmedel, byggnation, brandfarliga varor, servering av alkohol samt tobak. Dessutom svarar nämnden för naturvårdsfrågor och miljöövervakning i kommunen.
Omvärldsanalys
Runt om i Sverige är det en tydlig trend att det råder stor brist på bostäder. Antalet bygglovsärenden var rekordhögt under 2020 och nivån har hållit i sig under större delen av 2021.
Priserna på byggmaterial har ökat avsevärt och det skulle kunna påverka framtida ärendemängder.
Regeringstillsatt kommitté har färdigställt ett betänkande som rör omarbetning av reglerna för bygglov och bygg- och konstruktionsreglerna. Avsikten är ett enklare, mer effektivt och ändamålsenligt regelverk för att bland annat bättre möta landets stora behov av fler bostäder samt bebyggelseutveckling på landsbygden. De ändringar som drivs igenom kommer påverka nämndens arbete i vissa delar.
Betydelsen av åtgärder kring vattenfrågor fortsätter att hållas högt på agendan. Det handlar bland annat om att uppnå eller bibehålla god ekologisk och kemisk status i våra sjöar, hav och vattendrag samt säkerställa tillgång till rent dricksvatten och ge förutsättningar för ekosystemtjänster att bevaras och utvecklas. Att skydda och förbättra våra vattenresurser för nuvarande och kommande generationer är en uppgift som kommer att bli mer och mer omfattande. Myndigheter och kommuner ska inom sina ansvarsområden se till eller bevaka att åtgärder görs och att antagna styrdokument efterlevs.
Väsentliga händelser
Arbetsinnehållet för de flesta av nämndens områden har i slutet av året återgått till hur det såg ut innan pandemin, med avseende på utförande av tillsyn och prioriteringar. Det stora flertalet medarbetare har arbetat hemifrån, i synnerhet under första halvåret. Delar av tillsynen på miljösidan har ställt om till digitala varianter som fallit ut väl, exempelvis miljöskyddsprojekt om att spara vatten.
Det omfattande förändringsarbete som pågår inom digitalisering har varit högst påtagligt på byggsidan och införandena har avlöst varandra. Moderniserad e-tjänst för bygglov och bygganmälningar har gått i gång. Bygglovroboten har uppgraderats och vi har startat med utskick till digital myndighetspost.
Trenden men stor ökning av bygglovsärenden som startade våren 2020 har fortsatt hållit i sig. Vi hade under året det största antalet ansökningar om bygglov för en- och tvåbostadshus (110 st) sedan mätningarna påbörjades 2012. Det är främst inom områdena Horn, Ekhagen och Gertrudsvik som byggnationen är som mest intensiv. Däremot har nivåerna av inkommande anmälningsärenden återgått till nivåerna innan pandemin.
Handläggningstiderna för bygglov har försämrats i förhållande till föregående års rekordkorta tider. Skälen är i huvudsak den tidsbegränsade resursinvestering som digitaliseringsarbetet inneburit samt en vakant bygglovtjänst. En signifikant större andel beslut fattade i nämnd har också påverkat tiderna negativt. Handläggningstiderna för lov förväntas förbättras successivt igen.
Handläggningstiderna för bygganmälan har däremot förbättrats med några dagar.
Förväntad utveckling/framtid
Även om ärendemängderna på byggsidan är svåra att förutse, så tror vi på en återgång till volymerna som vi hade före pandemin.
Antalet pågående tillsynsärenden på byggsidan är mycket högt. Under många år bakåt i tid har ärendena prioriterats ned till förmån för inkommande lov- och anmälningsärenden. Arbetet framåt för tillsynsgruppen handlar om framtagande av strategi för prioriteringar.
Det finns områden med tillsynsbehov som nämnden av resursskäl inte arbetar med. Att starta regelbunden tillsyn inom exempelvis mindre lantbruk skulle innebära god miljönytta i förhållande till insatsen.
Fortsatt implementering av digitala lösningar ska ske inom nya områden. Störst potential finns just nu på miljösidan.
Våra olika specialistkompetenser efterfrågas fortsatt i hög utsträckning i kommunens olika typer av planeringsarbete, både på miljö- respektive byggsidan. Trenden har under några års tid varit ökande.
Ekonomisk redovisning helår 2021
Resultatet beror främst på ökade intäkter på byggsidan till följd av den fortsatt höga ärendevolymen (sedan pandemin startade) samt låga personalkostnader med anledning vakanser. Som en Covid-effekt även påverkan av minskade köp av tjänster och kostnader för utbildning och resor.
Post | Nettokostnad 21-12-31, mnkr | Budget 2021, mnkr | Avvikelse mot budget 2021, mnkr |
---|---|---|---|
Totalt |
-14,4 |
-15,5 |
1,1 |
STAB/NÄMND |
-5,9 |
-5,9 |
0 |
MILJÖ |
-5,4 |
-5,7 |
0,3 |
BYGG |
-3,0 |
-3,9 |
0,8 |