Uppdrag
Uppdrag budget 2022 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Varje förvaltning/nämnd ska upprätta en tidsatt projektplanering för kommande projekt samt en projektkatalog med alla pågående projekt. |
Socialförvaltningen har inga projekt i den storleksordningen som avses här, inte heller miljö- och byggnadsförvaltningen. KSF har en projektkatalog med pågående projekt. |
Ja |
Kommunen ska underlätta och möjliggöra för externa aktörer att bygga exempelvis äldreboende och förskolor. Konkurrens på lika villkor. |
Alla entreprenader för förskolor och äldreboenden upphandlas av externa entreprenörer. Samhällsbyggnadsenheten har planlagt mark för möjliga etableringar. |
Ja |
Alla förvaltningar och bolag ges i uppdrag att fortsätta arbetet med digitalisering och innovation. | Digital handlingsplan för 2022 upprättad. E-ansökan inom ekonomiskt bistånd är utbyggd med ytterligare funktion för både sökande och handläggare. Undersökning av möjlig robotisering av effektuering (utbetalning) är påbörjad. E-tjänst som ytterligare en kontaktväg för unga utanför planeras vara i drift under 2022.
Verksamhetsanpassning till Evolution och intranät pågår. Evolution är implementerad inom Campus. Funktionen "säker utskrift" har införts inom försörjning- och integrationsverksamheten. Möjligheter till digitalisering och innovation är en ständigt aktuell och bevakad fråga inom socialförvaltningen. En ny tjänst som utvecklingsledare digitalisering har inrättats under året. Därigenom har takten i digitaliseringsarbetet utökats och flertalet nya och befintliga digitala lösningar har börjat införas och utvecklas. Injustering av arbetsprocesser kring e-tjänsten på byggenheten. Modernisering av byggroboten har skett. En kraftig ökning av andelen ärenden på byggenheten som kommer in via e-tjänsten. I nuläget 47% av alla ärenden. Arbete pågår med införande av 6 st nya e-tjänster inom områdena miljöskydd och livsmedel. Digital brevlåda har införts på miljöenheten. Arbete pågår för övergång till helt digitalt arkiv på miljöenheten.På SBE pågår detta arbete löpande bland annat stora insatser inom GIS och fysisk planering. VBAB och TFAB har ett flertal digitaliseringsprojekt som pågår och VBAB har sammanställt innovationer som en del i arbetet med verksamhetsbeskrivningen i SIQ. Innovationer behandlas som en särskild punkt i bolagets processvärderingar. Västervik Miljö & Energi AB arbetar med ett ruttoptimeringsverktyg och orderhantering för hämtning av det kommunala avfallet. Ruttoptimeringen är ett led i att minska körsträckorna. Tillsammans med Västerviks Kraft Elnät AB arbetar man även med implementering av ett ytterligare orderhanteringssystem och ett beslutsstöd för investeringsprojekt för att minska den manuella hanteringen. VMEAB har även tillsatt en verksamhetsutvecklare IT för att tillföra resurser för att mer aktivt kunna arbeta med digitalisering på ett övergripande plan inom bolaget. Arbetet har under året haft fokus på kartläggning av befintlig systemflora. |
Ja |
Genomföra en utredning om inrättandet av en gemensam servicefunktion för samhällsbyggnadsenheten, Miljö- och byggnadsförvaltningen, kommunservice och Västervik Miljö & Energi AB med syftet att förbättra service, bemötande och effektivitet för medborgare och företagare. | Utredning om kontaktcenter genomförd. | Ja |
Utreda städorganisationen i koncernen. | Utredningen genomförd och avrapporterad december 2022. | Ja |
Ett uppdrag ges för att stärka vi-känslan genom att säkerställa att alla medarbetare inom kommunkoncernen har samma policy kring personal-förmåner. Fortsätta arbetet med att ha generösa personalförmåner och vara en attraktiv arbetsgivare. | En genomlysning av koncernens förmåner har gjorts och dialog har förts inom koncernledningen. Förslag på revidering kommer lyftas under våren 2023. |
Ja |
De kommunala bolagen bör justera kostnader som kommunorganisationen enligt samma principer som gäller i effektiviseringsarbetet. | Samtliga bolag har ett effektiviseringsarbete som man jobbar med löpande. Bl. a har energieffektiviseringar intensifierats senaste året. Det senaste effektiviseringsuppdraget från Kommunfullmäktige omfattade även bolagen. | Ja |
Efter att förstudien är klar om att "se över och genomlysa hur upphandling av verksamhetslokaler och de kommunala bolagens inköpsprocesser i högre grad kan nyttja den kommunala upphandlingsenheten" fortsätter arbetet med syftet att säkerställa kvalitet, kompetens, strategisk samordning, transparens mot medborgare och näringsliv samt effektivt nyttjande av resurser. | Upphandling och avrop av varor, tjänster och entreprenader behövs för att effektivt bedriva Bostadsbolagets/ Tjust-Fastigheters verksamhet. Genom att upphandlaren/ projektledaren tar del av hela den interna processen för entreprenader (förstudie, programhandling, projektstart, projektering, byggskede, projektavslut och uppföljning) kan den lilla del som utgör upphandling optimeras effektivt. För ramavtal finns en liknande process där upphandlaren/ projektledaren genom insyn i bolagets ekonomisystem och daglig kontakt med beställarna effektivt kan följa upp vilka delar av ramavtalet som behöver utvecklas för att täcka beställarnas behov och krav samt för att utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Med en gemensam hemsida för kommunens och bolagens upphandlingar, samt nyttjande av samma upphandlingssystem, skapas en bra plattform för kommunens näringsliv att hitta information om våra upphandlingar och lämna anbud. Det finns ett värdefullt samarbete mellan kommunens upphandlingsenhet och Bostadsbolaget där enheterna kompletterar varandra. Bostadsbolaget innehar den kompetens som krävs för att handla upp entreprenader och hantverkstjänster med till-hörande konsulter, medan upphandlingsenheten har den kompetens som krävs för de avtal som i övrigt fordras för en fungerande verksamhet i kommunen. | Ja |
Uppdrag budget 2022 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
SBE ges i uppdrag att verka för byte av räls på Tjustbanan. | Sker i samverkan med Region Kalmar. | Ja |
Andelen fossilbränslefria fordon ska öka och vi ska verka för att fossilbränslefri körning ska möjliggöras i hela kommunen. | Samhällsbyggnad har påbörjat en plan för utökad laddinfrastruktur och bidrar aktivt i olika typer av projekt med externa aktörer som vill anlägga laddstolpar. | Ja |
SBE ska fortsätta att använda medborgardialoger i hög utsträckning. | I samband med medborgarbudgetsprojektet genomfördes dialoger i Ukna och Edsbruk. | Ja |
KSF/TFAB får i uppdrag att fortsätta arbetet med att förverkliga målbilden kring Bökensvedsområdet | Arbetet pågår. | Ja |
Fortsätta arbetet med att göra Spötorget till ett kulturkvarter. | För kulturenheten innebär uppdraget gällande Kulturkvarteret i nuläget att säkerställa kommunens publika kulturutbud genom verksamheten i Bryggaren, där kulturscenen startats upp genom resursförstärkning 2022. Samtidigt pågår modernisering av scen, salong och loger. Extern finansiering har beviljats för att under tre år även kunna erbjuda allmänheten en skapande verkstad i anslutning till Bryggarens kulturscen. Denna kreativa verkstad startade upp under hösten och satsningen stärker måluppfyllelsen gällande inrättandet av en offentlig mötesplats för kreativa och konstnärliga uttryck i enlighet med den kommunala kulturstrategin. | Ja |
Fortsätta med kompetenshöjande aktiviteter som återkommande ledarskapsutvecklingsdagar. | Tre tillfällen har genomförts under 2022:
|
Ja |
Fortsätta med den långsiktiga ekonomiska analysen av kommunens möjligheter att klara sina åtaganden. | I budgetdokumentet ingår numera alltid en sjuårig prognos som bygger på SKR:s skatteprognos. Vid budgetdagarna brukar någon extern analys presenteras. Investeringsplaner görs på 10 år för bolagen och på 5 år för kommunen. Omvärldsbevakning pågår ständigt via digitala föredrag, rapporter och utbildningar från SKR men även från Kommuninvest och affärsbanker. Kommunstyrelsen informeras kontinuerligt om den ekonomiska utvecklingen och förutsättningarna. | Ja |
Dialog och vidare insatser gällande Månssons torg i Gamleby, omlokalisering av verksamheter till Centrum ska ses i en helhet | I samarbete med förvaltningens berörda verksamheter lokaliserade i Gamleby har relevanta lokaler identifierats vid Gamleby Centrum/Månssons torg, ekonomiska konsekvenser av en eventuell omlokalisering har utretts i samverkan med aktuella fastighetsägare och dialog har genomförts med berörda föreningar som idag hyr in sig vid Åby Herrgård. Uppdraget är redovisat i KS. I enlighet med beslut har förvaltningen även fört dialog med personalen på Åbyängsskolan. |
Ja |
Uppdrag om att i dialog med region Kalmar Län omvandla Vårdcentralen till trygghetsboenden och ny satellitcentral till regionen. | Hälsocentral i Överum är åter öppnad. Uppdraget faller därmed. | Ja |
Tillsammans med Campus i Västervik påbörjas en utbildningsinsats gällande jämställdhetsintegrering i hela kommunkoncernen. | Uppdraget genomfört via HR och chefsdag under hösten 2022. | Ja |
En funktion för samordning för frågor som rör mobil kommunikation läggs på SBE. | Löpande arbete sker inom ramen för landsbygdsutvecklingsarbetet. | Ja |
Ett planprogram tas fram så att ett avgränsningsbeslut kan tas hösten 2022 också för etapp två i inrättandet av det stadsnära naturreservatet vid Lögarbergen. Detta ska harmonisera med den kommande översiktsplanen. | Inventerings- och utredningsarbete pågår tillsammans med Länsstyrelsen. | Nej |
Till eventuella beslut i frågan kring Bökensved ska beslutsunderlaget presenteras med tillhörande behovsanalys och förväntat utfall för kommunens barn- och ungdomsverksamhet. | Alla beslut ska tas med hänsyn till barnperspektivet. KF har lämnat beställning. |
Ja |
Se över helhetsintrycket för ett positivt välkomnande till Västervik, skyltar (förbud mot camping mm). | Tydligare skyltning har påbörjats. | Nej |
Uppdrag budget 2022 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
BoU ges i uppdrag att utveckla samverkan med andra kommuner för att få positiva synergieffekter. | En samverkan är initierad inom en rad olika områden så som exempelvis inom förskolan gällande att utveckla pedagogiska miljöer och möten eller inom gymnasiet när det gäller frågor om framtida kursutbud. Arbetet pågår med utökad samverkan utifrån fattade beslut i riksdagen gällande planering och dimensionering av gymnasieutbildning. Samverkan kring planering och dimensionering finns redan gällande vuxenutbildning med Vimmerby och Hultsfred. Förskolans rektorer har gemensam kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte med närliggande kommuner och ingår i ett nystartat nätverk med Mariestad, Gotland och Falköping. Ateljéristor och pedagogistor deltar i nationella pedagogiska nätverk. |
Ja |
Arbetet ska fortsätta med att utveckla den nystartade resursskola, till hög kvalitet, för de barnen med större behov av särskilt stöd. Inga barn eller ungdomar ska riskera att falla mellan stolarna i Västerviks kommun. | Ett kontinuerligt arbete sker. | Ja |
Vi vill se ett omvänt skolfam. arbete, det vill säga att motsvarande stöd och arbetsmetodik riktas mot de i kommunen familjehemsplacerade barnen, för att öka deras förutsättningar till bra och utvecklande skolgång. | Ett utvecklingsarbete sker. | Ja |
Arbetet ska fortsätta med långsiktiga utbildningsprojekt för att all personal inom förskola och skola samt skolledare och ansvariga politiker, så att kommunens förskolor och skolor uppnår kriterierna för en NPF-säkrad lärmiljö. | Ett omfattande arbete gällande kompetensutveckling har skett och sker fortfarande. | Ja |
Att barn- och utbildningsnämnden tillsammans med regionen bedriver utvecklingsarbete mellan elevhälsa och regionen för att stimulera fysisk aktivitet, förbättras folkhälsa och psykisk hälsa hos våra ungdomar. | Ett utvecklingsarbete är uppstartat. Arbetet kan längre fram synkas med den kommande styrgruppen för barn och unga. | Ja |
Uppdrag budget 2022 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Socialnämnden får i uppdrag att tillsammans med BUN, utreda hur vi kan arbeta för att den psykiska ohälsan hos barn och unga kan förebyggas och minska. Inriktningen ska vara att fånga upp familjer i riskzonen. | En utredning har genomförts och i budget 2023 står det inskrivet att styrgruppen för barn och unga föreslås breddas och ges uppdrag så att den tydligare blir en angelägenhet för hela kommunkoncernen. Styrgruppen föreslås bestå av kommunstyrelsens presidium, socialnämndens och barn- och utbildningsnämndens presidium. På tjänstepersonssidan ska socialchef, barn- och utbildningschef, IFO-chef, kulturchef och centrala barn- och elevhälsans chef ingå. Styrgruppens fokus föreslås vara på barns och ungas välmående generellt och med ett bakomliggande mål att förebygga och minska psykisk ohälsa hos barn och unga. Styrgruppen ska driva och följa upp övergripande frågor samt frågor där en samverkan med bäring på barn och ungas psykiska hälsa, välmående och situation i Västerviks kommun är av vikt. | Ja |
Arbetet ska fortsätta med kontinuerliga utbildningssatsningar, för att höja kompetensen och kvaliteten hos personal och vikarier inom äldre och LSS-vården, med årligen återkommande utvärderingar. | Arbete med att införa nya titlar för att få in ny kompetens i form av stödpedagoger pågår. Undersköterskeutbildning på distans bedrivs inom både omsorgen om personer med funktionsnedsättning (OF) och äldreomsorgen (ÄO). Dessutom går 15 medarbetare inom ÄO en högskoleutbildning till Silviasyster med inriktning på demens. Fyra tjänster som kvalitetsutvecklare har tillsatts inom ÄO, vilka arbetar med ständig kompetensutveckling inom hela verksamheten. En inspirationsdag har genomförts i december. Den digitala och mobila utbildningsappen Visible Care, som innehåller korta instruktions- och utbildningsfilmer, används alltmer. | Ja |
Ett arbete ska påbörjas för att NPF-säkra kommunens placeringar av barn och ungdomar på HVB-hem, familjehem och andra former av behandlingshem. Detta genom att säkerställa att dessa institutioner har uppnått en hög nivå av kunskap inom området NPF-funktionsnedsättning och att det finns kontrollfunktioner för detta. | Socialförvaltningen har särskilda professioner som samordnar och koordinerar de externplaceringar som görs. Där görs en kvalitetssäkring av placeringen utifrån varje individs behov. Kontinuerliga uppföljningar enligt vårdplanen genomförs också på plats under hela placeringstiden. | Ja |
Förvaltningen ska arbeta med ett synligt och nära ledarskap som är väl grundat i ständiga förbättringar och aktivt deltagande i verksamheten. | Vikten av ett synligt och nära ledarskap har lyfts på träffar med alla förvaltningens chefer i maj respektive oktober. Varje chef följer resultatet av medarbetarenkäten och gör en handlingsplan utifrån det. | Ja |
Förvaltningen till detta ledarskapsarbete säkerställer en kontinuerlig uppföljning av genomförandet av handlingsprogrammet tvärs igenom organisationen, så att resultaten återrapporteras från samtliga nivåer. | Alla chefer i socialförvaltningen deltar i kommunens chefsutvecklingsprogram. Flera chefer har även deltagit i Campus ledarskapsakademi. Inom ramen för kommunens ISO-certifiering finns ett ledarskapsarbete som genomsyrar hela förvaltningen på olika nivåer. | Ja |
Att socialnämnden tillsammans med regionen bedriver utvecklingsarbete för att stimulera fysisk aktivitet, förbättrad folkhälsa och psykisk hälsa hos våra ungdomar. | En diskussion pågår med regionen om att skapa en gemensam kampanj som syftar till förbättrad folkhälsa. Regionen har bjudits in för att delta i den nya styrgruppen för barn och unga. En samverkansdag med inriktning på psykisk hälsa har i december anordnats tillsammans med regionen. | Ja |
Uppdrag budget 2022 | Kommentar | Uppfyllt Ja/Nej |
---|---|---|
Bolagen tar ledningen när det gäller att ställa om Västerviks kommun mot ett mer hållbart samhälle. |
Mycket arbete pågår i bolagen kring solenergi, avfallshantering, vattenförbrukning, biogas och byggnation. Västerviks Bostads AB (VBAB) har ställt om hela organisationen till ett hållbart tänkande för att ta ledningen i kommunens hållbarhetsarbete och arbeta hållbart i alla tre hållbarhetsdimensionerna. Både VBAB och TjustFastigheter AB (TFAB) värnar om en hållbar ekonomisk tillväxt genom att underhålla de befintliga bestånden och att bygga nytt i rimlig takt, att ställa om verksamheten så att den inte överexploaterar våra gemensamma naturresurser och att skapa sociala värden för dem som vi finns till för. Vi följer arbetet inom de tre hållbarhetsdimensionerna utifrån en mängd resultatområden som finns med i VBABs verksamhetsbeskrivning i SIQ. Både VBAB och TFAB har tagit utgångspunkt i social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet i respektive bolags mål till 2025. |
Ja |
Hyresgaranti för ungdomar genom Västerviks Bostads AB. |
Bostadsbolaget erbjuder ungdomar skrivna i Västerviks kommun i åldern 18–25 år som vill flytta hemifrån och få sin första bostad, ett erbjudande om boende i någon av Bostadsbolagets bostäder i kommunen inom en kötid på sex månader. En förutsättning för bostad är att den bostadssökande uppfyller Bostadsbolagets krav och riktlinjer som ställs på bostadssökande. |
Ja |
Ishall, tydlig markering om byggstart 2022. |
Upphandlingen för arenan avbröts pga bristande konkurrens i maj 2022. I intervjuer med entreprenörer framkommer prisutvecklingen inom byggbranschen samt högt kapacitetsutnyttjande som delorsaker till att många inte inkom med anbud vid upphandlingen. |
Nej |
Fiber/kopparnät, prioritera de områden där det befintliga kopparnätet släcks ned för framtida fiberinvesteringar. Samordna fiberinvesteringar med planerade elnätsgrävningar |
VMEAB bevakar och samförlägger kanalisation där förutsättningar finns för anslutning och förtätning av fiberkunder. Extern finansiering söks regelbundet för att kunna bygga ut fibernätet i utsatta områden. Nedläggning av telestationer: Utbyggda fibernät i dessa orter Samförläggningar 2022: |
Ja |