Västervik Resort AB

Bolaget äger, driver och utvecklar Västervik Resort. Resorten har idag 240 000 gästnätter och ambitionen är att Västervik Resort ska vara Sveriges bästa resort med upplevelser året runt. Affärsidé; Erbjuda Sveriges bästa semester och upplevelse.

Omvärldsanalys

Besöksnäringen gå starkt uppåt igen efter coronaåren. Jämfört med förra året så har vi fått en större konkurrens från utlandsresor men i övrigt så reser svensken väldigt mycket inrikes. Tillströmningen av utländska resenärer märks tydligt av, framför allt från Tyskland.

Väsentliga händelser

Renoveringar av ca 22 stugor är färdigställda och gjordes mellan januari och maj. Vi har renoverat Topolino (en av våra restauranger), bytt ut kyldiskar, kylskåp, byggt ett nytt kylrum, då det gamla var i obrukbart skick. Stora delar av resorten har blivit uppfräschat med upprustning och ommålning av staket och byggnader.

En av de större händelserna under de gångna månaderna är att vi har jobbat hårt med att öka gästnöjdheten och det har vi lyckats med. Den nedgående trenden är bruten och nu jobbar vi ännu hårdare för att den ska gå uppåt kommande år.

Pågående upprustning av maskinhall och de ytorna runt om är pågående och förväntas vara klara under 2023.

Förväntad utveckling/framtid

Vi fortsätter framåt med nya renoveringar då Timmerbyn är i fokus. Stugorna renoveras i etapper och målsättningen är att alla 33 ska vara klara innan säsongen 2023 startar. Vi kommer att öka fokus på konferensverksamheten då vi märker att vi har god efterfrågan och kan leverera en bra produkt här.
Vi siktar på att bredda säsongen så vi får bättre beläggning mellan mitten av maj till september ut.

mnkr Utfall
22-12-31
Budget 2022 Avvikelse mot budget
Omsättning 58,0 45,0 13,0
Resultat efter finansiellt netto 0,3 2,2 -1,9
Periodens resultat 1,6 2,2 -0,6
Eget kapital 32,3
Balansomslutning 92,5
Soliditet i % 37%

Ägaren har i ägardirektiv uppställt mål för bolaget enligt nedan.

Ekonomiska mål: Avkastningskrav 3,0 %. Resultatet landar på 1,6 miljoner vilket gör att bolaget inte klarar avkastningskravet för 2022 utan landar på 1,1 %. Självfinansieringsgraden uppgår till 62 %, målet för företaget enligt avkastningskravet är 100 %. En huvudförklaring till att målet inte uppnåtts 2022 är att bolaget har genomfört ett nödvändigt men omfattande renoveringsarbete av stugor. Renoveringarna omfattar kök, badrum och ytskikt.

Verksamhetsmål: Västervik Resorts betydelse som motor för besöksnäringen har oerhört stor betydelse för hela destinationen. Detta år har vi lyckats slå all-time-high på omsättningen, brutit trenden med att öka kundnöjdheten och vi ser en ökning på konferenser och befäster vår betydelse för besöksnäringen i Västervik.

Sidan senast granskad den 24 april 2023