Pressmeddelande 2023-10-03: Anhörigstöd på kommunen arrangerar temakväll om barn med NPF-diagnoser på Bryggaren i Västervik torsdag 5 oktober

2023-10-03

Hur är det att bli misstrodd och ifrågasatt som förälder? Hur mycket kan man kämpa för att få skolan att fungera för sitt barn och hur hittar du acceptans och glädje i ett tufft föräldraskap? Det är några av frågorna som kommer att diskuteras när Västerviks kommuns anhörigstöd arrangerar en kostnadsfri temakväll om barn med NPF-diagnoser på Bryggaren Kulturscen i Västervik torsdag 5 oktober.

- Vi är glada att kunna erbjuda en kostnadsfri temakväll där "Supermamsen" berättar om sitt familjeliv med tre barn med NPF varav två även har problematisk skolfrånvaro, säger Västerviks kommuns anhörigkonsulent Margareta Eriksdotter. Hon fortsätter:
- Föreläsningen vänder sig till dig som är funkisförälder, släkt och vänner till funkisföräldrar och yrkesverksamma som träffar likande familjer. Alla som är nyfikna på hur livet med barn med NPF-diagnoser kan se ut helt enkelt!

• Vad: Temakväll om barn med NPF-diagnoser
  • Var: Bryggaren Kulturscen, Spötorget 1, Västervik
  • Dag: Torsdag 5 oktober
  • Tid: 17-19, med tid för fika!

Ingen anmälan, välkommen!

Mer fakta om föreläsningen

Välkommen till en temakväll om barn med NPF-diagnoser

Föreläsningen berör ämnen som ett annorlunda föräldraskap, att bli misstrodd och ifrågasatt som förälder, kampen för att få skolan att fungera för barnen och hur man hittar acceptans och glädje i ett tufft föräldraskap. Supermamsen berättar om sina egna erfarenheter med dubbla perspektiv som både förälder och pedagog och sin resa. Det är en tung berättelse blandat med en del skratt och pedagogiska tips och tankar. Målet är samsyn mellan vårdnadshavare och pedagoger.

Mer fakta om Västerviks kommuns anhörigstöd

Du som är anhörig och vårdar en närstående i hemmet gör en viktig insats. Den kan ge både glädje och mening. Men du kan också känna oro och trötthet. Därför erbjuder kommunen stöd till dig som anhörig. Läs mer på anhörigstöds webbsida om vad du kan hitta för stöd.

Mer fakta om Supermamsen

Sommaren 2015 startade Supermamsen, som beskriver sig själv som en uppgiven mamma, bloggen med namnet Supermamsen som egenterapi. Bloggnamnet var ironiskt eftersom hon just då kände mig som världens sämsta mamma. Familjelivet var tufft och hennes äldsta barn hade precis fått sin aspergerdiagnos efter att ha blivit utmattad och varit hemma från skolan i åtta månader. De senaste åren har alla hennes tre barn fått NPF-diagnoser (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar) och familjen kämpar med barnens skolgång och vardagen. Till yrket är Supermamsen lärare i fritidshem.

Sidan senast granskad den 3 oktober 2023