Pressmeddelande 2023-11-10: Västerviks kommun och Tjustbygdens Sparbank stöttar kompetensförsörjningen att hitta sommarpersonal 2024

2023-11-10

Västerviks kommun satsar ihop med Tjustbygdens Sparbank på att arbeta långsiktigt med mässor och event som har fokus på jobb och karriär. Först ut är en sommarjobbsmässa för alla arbetsgivare i kommunen lördag 13 januari.

Representanter från HR-nätverket i kommunen, Arbetsförmedlingen och Västerviks kommun har bildat en arbetsgrupp för att stötta kompetensförsörjningen för lokala näringslivet och kommunen i stort. Som första gemensam aktivitet har gruppen beslutat att arrangera en sommarjobbsmässa 13 januari 2024, där alla arbetsgivare i kommunen som har behov av att rekrytera sommarjobbare och vikarier kan delta kostnadsfritt.

- Mässan är en möjlighet för att näringslivet att god tid kunna rekrytera för de verksamheter och företag som har behov av att fånga upp säsongspersonal. Vi på kommunen vill hjälpa till och ge de bästa förutsättningarna för att ungdomar och arbetssökande ska kunna hitta sommarjobbet och kunna planera sin sommar, säger Elisabet Sjöstrand, arbetsmarknadsstrateg på Västerviks kommun. Hon fortsätter:
- Branscher som har behov av säsongsanställningar växer – inte minst besöksnäringen – och jag hoppas och tror att sommarjobbsmässan kan vara ett verktyg i deras rekryteringsprocess. Tack vare stödet från Tjustbygdens Sparbank och nära samarbete med Västervik Framåt och Arbetsförmedlingen så kan vi planera för ett bra evenemang den 13 januari.

- Att våra lokala företag och organisationer hittar den kompetens de behöver är en viktigt fråga för Västerviks kommun. Vi är glada att kunna vara med och möjliggöra bland annat den här jobbmässan så att alla som söker jobb och alla som behöver personal får möjlighet att visa upp sig och hitta varandra, säger Lotti Jilsmo, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Tjustbygden om varför Tjustbygdens Sparbank beslutat sig för att stötta kompetensförsörjningsarbetet.

Elisabet Sjöstrand beskriver lite mer om sommarjobbsmässans två målgrupper:
- Vi vill ge arbetsgivare en möjlighet att tidigt kunna fånga upp personal inför säsongen genom att erbjuda kostnadsfri plats till utställande arbetsgivare. Det här blir ett personligt och enkelt sätt att hitta sin sommarpersonal och min förhoppning är att många arbetsplatser från olika branscher nappar på erbjudandet och kommer och ställer ut, säger Elisabet Sjöstrand.
- Målgruppen för besökande till mässan är arbetssökande, studenter och gymnasieelever som vill ha ett sommar- eller säsongsarbete här i Västerviks kommun. Vi hoppas att riktigt många kommer på mässan 13 januari.

Praktisk information:

• Vad: Sommarjobbsmässa
  • Var: Bryggaren Kulturscen, på Spötorget i Västervik
  • När: Lördag 13 januari 2024
  • Tider: Klockan 11-15
  • Kostnad: Mässan är kostnadsfri för utställare
  • Webbadress anmälan för utställare: www.vastervik.se/sommarjobbsmassan

Sidan senast granskad den 10 november 2023