Pressmeddelande 2023-10-05: Ny modell för att ställa frågor till politiken testas

2023-10-05

För den som velat ställa frågor i samband med kommunfullmäktige har man tidigare behövt vara på plats under mötet och föra sin egen talan. När nu kommunfullmäktigemöten hålls på olika platser i kommunen vill politikerna öppna upp för frågor digitalt från de som inte kan ta sig till mötet fysiskt.

Inför nästa kommunfullmäktigemöte som hålls i Ankarsrum 23 oktober går det bra att skicka in sin fråga till politiken via ett webbformulär på kommunens hemsida. Frågan måste finnas inmatad senast 12 oktober, vara relevant och möjlig för politikerna att svara på.

- Det här är ett sätt att bli mer tillgängliga för våra medborgare och utnyttja de moderna kanaler vi har, säger Elin Sjölander Landerdahl, kommunfullmäktiges ordförande. Hon fortsätter:
- Det är många frågor som engagerar nu och vi vill öppna upp en kanal för allmänheten direkt till oss politiker. Dessutom ger de oss möjlighet att snappa upp nya idéer och tankeströmningar.

Bakom initiativet ligger kommunfullmäktiges demokratiberedning som jobbar med att utveckla olika dialoger och verkar för att utveckla det demokratiska samtalet.

Maria Nordensten är ordförande i demokratiberedningen:
- Vi hoppas att det ska öka intresset för våra viktiga fullmäktigemöten. Det får inte vara för krångligt att delta, menar Maria Nordensten som vidareutvecklar:
- Vi har under en ganska lång tid sänt våra möten digitalt på webben men det här med att ställa frågor digitalt har inte hängt med. Det är förstås svårt att ge alla ett enkelt och tydligt svar på den korta tid vi har, men vi gör här ett försök, så får vi utvärdera och se hur det fungerar.

En representant från vardera majoriteten och oppositionen svarar på frågan som skickats in i förväg. Frågorna hanteras anonymt under mötet och läses upp av demokratiberedningens ordförande.

Fakta digitala dialogsidan på kommunwebben

Sidan med inmatningsformuläret finns publicerad på webbsidan och kan redan nu ta emot frågor från allmänheten. Adressen är www.vastervik.se/fragapolitiken

Sidan senast granskad den 5 oktober 2023