Pressmeddelande 2024-03-13: Nu höjs parkeringsavgifterna i Västervik

2024-03-13

Från och med fredag 15 mars höjs parkeringsavgifterna på Västerviks kommuns parkeringsplatser i Västervik. Höjningen har varit beslutad under lång tid, men av olika skäl inte genomförts i praktiken förrän nu.

- Vi använder pengarna som kommer in i parkeringsavgifter för åtgärder som hjälper oss att skapa ordning och bra skötsel för trafiken i kommunen, säger planerare Christer Ramström på kommunens samhällsbyggnadsenhet. Han fortsätter:
- De här avgiftshöjningarna beslutades i kommunfullmäktige redan 2019 när vi införde kostnadsfri gatuparkering med P-skiva i centrala Västervik, men av olika skäl har genomförandet dröjt ända tills nu.

Avgiftshöjningen som nu genomförs:

• Priset på ett 30-dagarskort i Västervik höjs från 350 kronor till 500 kronor och för ett 14-dagarskort från 175 kronor till 250 kronor.
  • Priset för en timme på Läroverksplan och Vårdträdsplan i Västervik höjs från 12 kronor till 20 kronor per timme, medan timpriset på övriga parkeringsanläggningar i Västervik med avgift höjs från 6 till 12 kronor per timme.

Samtidigt tas möjligheten till långtidsparkering bort på två av de centrala parkeringsplatserna i Västervik: på Läroverksplan och på Vårdträdsplan i Västervik blir maximal parkeringstid nu 24 timmar.
- Detta görs för att öka tillgängligheten på våra mest använda parkeringsanläggningar, säger Christer Ramström och han fortsätter:
- Det är inga förändringar i övrigt vad gäller hur lång tid du får parkera. På Stenhamra kan du liksom tidigare parkera maximalt sju dygn och vid Fängelsetorget kan du parkera max 48 timmar. På Skeppsbron får man parkera max tio dygn.

Betalning av P-tiden sköts även fortsättningsvis med kort eller i app, mer information finns på webbsidan www.vastervik.se/parkering där också en detaljerad parkeringskarta går att hitta med information om alla parkeringsplatser och parkeringsavgifter i Västervik.

Frågor och svar:

Vad är den nya avgiften?

Timparkering på Vårdträdsplan och Läroverksplan i Västervik höjs från 12 till 20 kronor.
Timparkering på övriga avgiftsbelagda parkeringsplatser i Västervik höjs från 6 till 12 kronor.
14-dagarskorten på samtliga avgiftsbelagda P-platser höjs från 175 till 250 kronor.
30-dagarskort på samtliga avgiftsbelagda P-platser höjs från 350 till 500 kronor.

Vad är skälet till P-avgiftshöjningar?

Kommunens kostnader stiger i takt med inflationen och emellanåt behöver avgifter justeras för att täcka kostnaderna.

Vad var skälet till P-avgiftshöjningen 2019?

Den här höjningen har i första hand att göra med att avgiften på ungefär 200 kommunala parkeringsplatser längs centrala gator togs bort i och med införande av P-skiva 2019 och det skapade en intäktsminskning i kommunens budget.

Varför är det fem år mellan beslut och genomförande av den här avgiftshöjningen?

När Västerviks kommun införde kostnadsfria gatuparkeringar med tidskiva 2019 beslutades samtidigt att några av de större kommunala parkeringsplatsernas (Vårdträdsplan, Läroverksplan, Skeppsbron, Stenhamra och Fängelsetorget) parkeringsavgifter skulle ges nya priser för att kompensera intäktsbortfallet som gatuparkeringarna skulle skapa. Kort därefter kom covidpandemin. Med de insatser som Västerviks kommun genomförde för att skapa lättnader för det lokala näringslivet under pandemin beslutades att de kommande avgiftshöjningarna skulle pausas tills pandemin tog slut. Därefter har de beslutade höjningarna dröjt ytterligare tid och nu kommer höjningen slutligen att genomföras från och med fredag 15 mars.

Vad använder då Västerviks kommun pengarna från parkeringsavgifterna till?

Intäkterna till kommunens samhällsbyggnadsenhet ska användas för åtgärder som underlättar ordningen i den lokala trafiken, dit räknas exempelvis drift och skötsel av de kommunala parkeringsanläggningarna, drift och skötsel av parkeringsledningssystemet samt byggnation av exempelvis ny infrastruktur för förbättrad kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.

Sidan senast granskad den 13 mars 2024