Pressmeddelande 2023-10-19: Höga flöden, hårda vindar, nederbörd och hög havsnivå ger översvämningsrisk i Gamleby

2023-10-19

Under torsdagen och kommande helg ser det ut som att en samverkan av olika väderutvecklingar kan riskera att orsaka översvämning i närheten av Gamlebyviken bland annat i Gamleby. Framför allt vid Gamlebyåns utlopp i Gamlebyviken. Västerviks kommun är på plats och förbereder förstärkningar av den skyddsvall som redan finns vid platsen. Ytterligare åtgärder kan bli aktuella både vid Gamlebyåns utlopp och vid andra platser längs Gamlebyviken under veckan.

- Det är redan från start ett ovanligt högt vattenstånd i Östersjön vilket gör att det tillförs mycket vatten till viken från havet. Dessutom är de ostliga vindarna redan hårda och enligt prognos väntas ännu högre ostliga vindstyrkor som gör havets inflöde i viken ännu starkare. Slutligen förväntas det komma en del nederbörd i området de närmaste dagarna, vilket kan förvärra situationen ytterligare, säger Västerviks kommuns räddnings- och säkerhetschef Joakim Jansson.

Västerviks kommun har inlett förberedande åtgärder runt Gamlebyviken och även börjat kontakta de mest riskutsatta fastighetsägarna:
- Vi bedömer att det kan finnas risk för översvämningar i låga områden och har nu förstärkt bevakning på vissa platser. I området kring Gamleby hamn kommer vi nu under torsdagseftermiddagen att påbörja arbetet med skyddsvallar vid Gamlebyåns utlopp, säger Joakim Jansson avslutande.

För närvarande har SMHI inte utfärdat någon annan vädervarning för området än en gul – den lägre graden – för kulingvindar 14-17 m/s i Östersjön under fredag och lördag, men situationen kan ändras snabbt. Följ väderutvecklingen hos SMHI och information från Västerviks kommun på kommunens webbplats och i lokalmedia.

bild på mätare av havsnivå

Sidan senast granskad den 19 oktober 2023