Pressmeddelande 2023-10-16: Västerviks kommuns nye näringslivschef heter Pontus Lindblom

2023-10-16

Pontus Lindblom, så heter Västerviks kommuns nye näringslivschef. Han kommer närmast från Norrköpings kommun där han arbetat med strategisk utveckling och som näringslivsdirektör.

Efter en omfattande rekryteringsprocess projektledd av Unik Resurs är det nu klart att Pontus Lindblom tar över rollen som näringslivschef i Västerviks kommun. Pontus jobbar för närvarande som strateg med affärs- och näringslivsutvecklingsfrågor i Norrköping och har dessförinnan varit näringslivsdirektör för Norrköpings kommun och VD för Norrköpings Science Park. Innan dess var han VD för ett större företag inom det privata näringslivet.

- Vi välkomnar Pontus till Västervik. Med sin breda erfarenhet, sitt fokus på utveckling och starka engagemang som han tar med sig från Norrköping passar han perfekt i den profil som vi sökt till den här tjänsten. Med fokus på samverkan och utveckling kommer han tillsammans med medarbetare, chefer, politiker och näringslivet att fortsätta det arbete som påbörjats kring näringslivsfrågor, säger Anders Björlin, kommundirektör på Västerviks kommun.

Pontus Lindblom tillträder som näringslivschef den 15 januari och kommer också vara enhetschef för den nya Näringslivs- och kompetensenheten, som från och med årsskiftet byter namn från Arbete- och kompetensenheten. I enheten ingår, förutom en nyutvecklad näringslivsavdelning, även de sedan tidigare etablerade verksamheterna Campus Västervik, arbetsmarknad och försörjningsstöd.

Vi når Pontus på telefon från Norrköping och han säger så här om hur det känns att ta sig an den här uppgiften på Västerviks kommun:
- Jag är oerhört stolt över att få förtroendet som ny näringslivschef i Västervik och det är med stor respekt och ödmjukhet som jag tar mig an uppdraget! Västerviks kommun har hela mitt liv legat mig väldigt varmt om hjärtat. Västervik är ett av Sveriges absolut starkaste platsvarumärken vilket är en väldigt bra förutsättning för tillväxt, säger Pontus Lindblom. Han fortsätter:
- För mig är samverkan ett ledord. Västerviks kommun skall vara bra på att vara kommun och Västerviks näringsliv skall vara bra på att vara företagare. Tillsammans ska vi ”spela boll på varandras bästa fötter” och betrakta varandra som partners mot samma mål. Då händer det bra saker. Framgångsfaktorer för mig i detta sammanhang är kompetensförsörjning, jämställdhet, utbildning, hållbarhet, bemötande och affärsmässighet. Men först av allt kommer jag lägga mycket fokus på att lära känna alla nya medarbetare och verksamheterna inom näringslivs- och kompetensenheten och inte minst lära känna näringslivet i Västervik.

Pontus är 57 år gammal, har arbetat inom Norrköpings kommun sedan 2012 som strateg inom affärsutveckling, som VD och näringslivsdirektör på kommunala Norrköping Science Park och som logistik- och etableringschef. Dessförinnan arbetade Pontus under mer än 20 år inom förpackningsindustrin, bland annat som VD på Peterson Packaging AB.

- Västerviks kommun har som mål att bli ännu bättre på tillväxtfrämjande arbete och ännu bättre på företagsservice. Ett led i detta arbete är att förstärka rollen som näringslivschef med ett tydligare fokus på företagsklimat och kompetensförsörjning, säger Ulf Kullin, nuvarande näringslivschef och tillika förvaltningsledare på kommunstyrelsens förvaltning.

Ulf Kullin, som under de senaste dryga sex åren axlat rollerna som både operativ näringslivschef och förvaltningsledare för verksamheterna under kommunstyrelsen, kommer efter årsskiftet återta rollen som förvaltningschef. Detta ger bättre förutsättningar för att fokusera på den strategiska ledningen och samordningen av verksamheterna inom kommunstyrelsens förvaltning: Kommunservice, Kultur, Samhällsbyggnad, Räddningstjänst och Näringsliv och kompetens.

- Inom kommunstyrelsen lyfte vi redan tidigt i våras vikten av att förstärka kommunens arbete med tillväxt, företagsklimat och inte minst kompetensförsörjningen till näringslivet. Det är naturligtvis glädjande att en av pusselbitarna för att lyckas med detta nu faller på plats, säger Harald Hjalmarsson, kommunstyrelsens ordförande (M).

Sidan senast granskad den 16 oktober 2023